Review: Band of Horses op Rock Werchter 2016

Ben Bridwell mag vanavond in onze slaapzak komen overnachten. Derde modderpoel naast de ingang, Ben.

'Band of Horses brengt troost. Troost voor wanneer het regent. Voor wanneer de camping onder water staat, de parking in een drol veranderd is, en de laatste bus naar huis de goot ingerold is.'

Bovendien krijgt Ben Bridwell van ons ook de fairplaybeker voor frontman die zich het minste op de tenen getrapt voelde toen zijn publiek begon door te buigen onder een wolkbreuk. Toen u het daardoor even liet afweten qua enthousiasme, was er enkel begrip: Ben snapte het wel, hij is ooit ook eens nat geworden tijdens een concert van My Morning Jacket. En dan was er nog die keer toen hij thuis in Seattle in de baai plofte. Goeie knul, die Ben. Zelfs wanneer de regen je pint sneller bijvult dan dat je ze kan legen, blijft hij goeie luim in je zakken scheppen. Bovendien was hij bijzonder goed bij stem, wat maakte dat we ons allerminst verzetten toen hij met zijn schepje kwam aanzetten.

Band of Horses brengt troost. Troost voor wanneer het regent. Voor wanneer de camping onder water staat, de parking in een drol veranderd is, en de laatste bus naar huis de goot ingerold is. Troost voor wanneer er weer eens een acteur uit 'Familie' tot de backstage doorgedrongen is, en voor wanneer je bondscoach weer eens z'n neus gesnoten heeft met je tere dromen in tricolore. En je zal zien: troost heelt. Of gaat u nu zeggen dat het toeval is dat net tijdens 'No One's Gonna Love You' de zon doorbrak?

Band of Horses, de prille zon in de ogen, had na die herademing plots de stal geroken, en gooide er met vernieuwde moed 'Is There a Ghost' tegenaan. Die zat, en wanneer dan eindelijk 'Funeral' aan de beurt was - alfa en omega voor zielenlijders - was er enkel nog vertedering. U kreeg Bens warmste glimlach - met zulke tanden betekent dat wat - en halfweg pauzeerde hij zelfs even om ú toe te juichen. Dat hoefde hij niet, maar hij deed het toch. De goeierd.

De nieuwste plaat van Band of Horses heet 'Why Are You OK?' Een vraag, één die het simpelweg goed met u meent. Het antwoord, mocht iemand het vragen aan ons, heet vandaag Band of Horses.

En dit vond ù van Band of Horses op Rock Werchter 2016: