Review: Bart Koubaa - Lucht

Bart Koubaa, de man die - shame on him - liever niet aan zijn verleden bij Ze Noiz (Rock Rally-winnaar 1988) herinnerd wil worden, heeft zijn tweede roman uit. De zevenendertigjarige schrijver, die in Eeklo en omstreken vooral bekendstaat onder de ...

Bart Koubaa, de man die - shame on him - liever niet aan zijn verleden bij Ze Noiz (Rock Rally-winnaar 1988) herinnerd wil worden, heeft zijn tweede roman uit. De zevenendertigjarige schrijver, die in Eeklo en omstreken vooral bekendstaat onder de naam Bart Van den Bossche, won in 2001 de debuutprijs met de zigeunervertelling 'Vuur'. Vier jaar later ligt 'Lucht' (Querido) in de winkel, een titel die laat vermoeden dat er in de toekomst nog wel eens twee elementenboeken van 's mans hand zouden kunnen verschijnen. In dit nieuwe deeltje geen woonwagens of waarzeggende tantes, maar het al even exotische Japan, met fietsen die voortdurend lek rijden en zotte vissers die ook halve filosofen blijken te zijn.

Een belangrijk deel van de plot handelt over het zagen van zeventien boekenplanken, waar de honderden boeken van Kudo Yamamoto een plaats moeten vinden. Naast lezer is Yamamoto ook schrijver: een man die de kosmos in een gedicht van (ook al) zeventien lettergrepen wil samenvatten en daar vanzelfsprekend zeer veel tijd voor nodig heeft. Het wordt nog een flink stuk meer zen als hij bij het planken schuren 'zelfs niet aan planken schuren' denkt. En bij zinnen als de volgende zou u, geloof ik, het even stil bij uzelf moeten maken: 'De avond viel, een rode gloed omarmde de Grote Boeddha, de karper plonsde in de vijver.'

Toch is 'Lucht' best wel meer dan wat de titel belooft. De auteur laat tegenwoordig geregeld zijn fascinatie voor 'Rashomon' van Kurosawa blijken en ook de flap vermeldt dat het boek is 'gemonteerd volgens principes van de Japanse film'. Als dat betekent dat een boek netjes is gecomponeerd, met motiefjes die met een fijn gevoel voor ritme over de bladzijden worden uitgezaaid, dan hebben wij daar niks op tegen. Bovendien speelt Koubaa handig met de tijd: het merendeel van het boek speelt zich af in 1964, maar Kudo Yamamoto denkt regelmatig terug aan 1945, toen hij in Amerika woonde en er vertaalde voor de inlichtingendiensten. Koubaa verwijst de urban myth dat Hiroshima eigenlijk het gevolg is van een vertaalfout naar de wereld van de fictie. Dat maakt zijn eigen fictie rijker.

U begrijpt dat 'Lucht' geen must is, maar wie niet het niveau van Haruki Murakami verwacht en anders toch naar de 'Tabel van Mendelejev' zou kijken, kan bij dezen naar de boekhandel hossen.