null Beeld

Review: Basement Jaxx - Kish Kash


'Kish Kash' wil volgens de heren Felix Buxton en Simon Ratcliffe van Basement Jaxx meer zijn dan een voorspelbaar vervolg op de danssuccessen 'Remedy' en 'Rooty': met behulp van een onafzienbare rij gast-stemmen hebben ze er een experimentele en bi...


'Kish Kash' wil volgens de heren Felix Buxton en Simon Ratcliffe van Basement Jaxx meer zijn dan een voorspelbaar vervolg op de danssuccessen 'Remedy' en 'Rooty': met behulp van een onafzienbare rij gast-stemmen hebben ze er een experimentele en bijwijlen zelfs erg donkere plaat van gemaakt.

Het begint nochtans denderend met 'Good Luck': opzwepende UK garage met een scheut Northern Soul, rijkelijk georkestreerd en met souldiva Lisa Kekaula van The Bellrays als gastzangeres. Heerlijk is ook 'Right Here's the Spot', overstuurde P-funk house met een vuilbekkende Me'Shell NdegéOcello. Voor uw wilde feestjes zijn er 'Lucky Star', Jaxx-house met de snerende rhymes van wonderboy Dizzee Rascal, en 'Supersonic', dat klinkt als 'Do Your Thing' (op de cd 'Rooty'), maar dan smeriger en bluesier. Vloervullers à la 'Red Alert' of 'Where's Your Head At' zijn het niet, maar wel het meest dansbare wat er op 'Kish Kash' te vinden is.

Halfweg de plaat slaat de stemming helemaal om. 'If I Ever Recover' is een UNKLE-iaanse poging tot sérieux, een synth-ballad met strijkers die het ongetwijfeld goed zal doen op het terras van Café Del Mar, 's morgens in de vroegte, wanneer de fuifgangers zich afvragen waar het heen moet met hun leven. Op het elektropunknummer 'Cish Cash' (twee keer met 'C', jawel) mag zwarte raaf Siouxsie Sioux een spooky aftelrijmpje ten gehore brengen, maar het idee is spannender dan het resultaat. En bij 'Tonight' dachten we even dat 'Polly' van Nirvana werd ingezet - tot we doorhadden dat het een nergens toe leidend triphop-nummer was. Met het elektro-niemendalletje 'Hot 'n Cold' en het raggapunknummer 'Living Room' (met - echt waar! - een Peter Slabbynck-soundalike op zang), zakt de plaat zorgwekkend weg, maar gelukkig is daar het orgelpunt: het duizelige wiegelied 'Feels Like Home', helemaal gedragen door Me'Shell NdegéOcello.

Basement Jaxx staat op een tweesprong: kiezen ze voor het feest (de eerste helft van 'Kish Kash') of voor donker getob (kant twee)? Come and see next cd, maar intussen is de verwarring wél groot. En nog dit: als u Me'Shell NdegéOcello écht wil horen zingen, check dan eens haar uitvoeringen van 'You've Really Got a Hold on Me' en 'Cloud Nine' op de soundtrack van 'Standing in the Shadows of Motown'.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234