Review: Bazart op Rock Werchter 2016

Bazart heeft er een boerenjaar opzitten: met één oneliner bezetten ze al vier seizoenen lang alle radiozenders. Die komt uit 'Goud' en gaat van: 'Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel'. Ziet er goed uit op papier, maar op Werchter is het een ander paar mouwen: de hemel is er ondergelopen, en de shuttlebus naar de hel heeft zich vastgereden ter hoogte van de parking. Soit.

'Wie kiest voor het Nederlands steekt vrijwillig z'n broek af. En dan kan er maar beter iets te zien zijn dat de moeite waard is.'

Het was met een zekere argwaan dat we naar het concert van Bazart stapten. Ten eerste omdat 'concert' een rekbaar begrip is als je amper dertig minuten podiumtijd inneemt. Ziedaar onze grootste reden tot bezorgdheid: de gretigheid waarmee Bazart het voorbije jaar op de gezamenlijke Vlaamse schouders gehoffen werd - AB uitverkocht, Werchter, Pukkelpop. Snappen deden we het niet helemaal, zo hadden we al de grootste moeite met Bazart-nummers opsommen die niét 'Goud' heten: normaal, want de band heeft nog niet eens een langspeeldebuut uit. Wél een EP. Bovendien ontdekten we dankzij de veelvuldige kansen tot beluisteren dat 'Goud' dan wel prima in het oor lag, maar dat er vooralsnog nog geen wereldsong in huist. Hihihi, hahaha: we stonden erbij en we keken ernaar.

'Toch logisch dat iedereen in de broek wil van Bazart?', sprak een goudblond meisje toen we op een dag weer eens luidop aan het mijmeren sloegen toen 'Goud' op de radio was. 'Het is dat Nederlands dat het 'm doet.' Ze had een punt: Bazart bezingt hun zielenroerselen in de taal der Stijnen - Streuvels én Meuris - en dat schept al snel een band. Bovendien ziet Bazart er niet slecht uit: Max Colombie was betrokken bij de oprichting, en gek genoeg vonden we frontman Mathieu Terryn in de Klub C ook geen klein beetje op hem lijken. Gelijkaardige dansmoves, gelijkaardig wuft hemd en wijfelende gezichtsbeharing (die allebei even sterk wuifden telkens er tocht was in de tent), en dan zwijgen we nog over de sound. Daarnaast was er ook Oliver Symons op toetsen: u bekend van Warhola, of dat zou toch moeten, en nu al consequent 'Oli' genoemd op de vele pancartes die door meisjeshanden vastgehouden werden. Opletten, want tutoyeren is dan wel goeie klantenbinding, het is ook geen garantie op succes. Zie Driesje Mertens.

Gelukkig was een halfuur wel lang genoeg om te zien dat er ook kunde schuilt in Bazart:

met een nummer als 'Echo' kan je bijvoorbeeld iets beginnen, en gitarist Simon Nuytten bewees dat zijn backings van een karaatgehalte zijn waarmee het vrolijk liedjes smeden is. Maar we hoefden ook niet Stijn te heten om af en toe een wenkbrauw in de hoogte te jagen bij de teksten waarmee Bazart zich bediende op het podium. Je kan eens bedenkelijk kijken bij iets abstracts als 'Zolang het maar overgaat / mijn drang naar overmaat' ('Tunnels') of 'Voor het weer te laat is / zoek ik mij een kandidaat / die gewoon antwoordt op de vraag / waarom het einde veel te traag is' ('Zienderogen'), maar als in grootste hit 'Goud' kronkels zitten als 'Er is geen kans op nog twijfel' breekt ons taalgevoel jammerlijk de enkels. Nu zijn we de eersten om toe te geven dat er in het Engels ook heel wat afgeluld wordt, maar wie kiest voor het Nederlands steekt vrijwillig z'n broek af. En dan kan er maar beter iets te zien zijn dat de moeite waard is.

'Give it time', zong Johannes Genard ooit. Zou iemand van Bazart trouwens al gevraagd zijn voor 'Liefde voor muziek?'.

'Bazart is geen Bazaar!' lazen we op een bordje in het publiek. Daar ging onze inleiding.