Review: Bear's Den op Rock Werchter 2016

De naam doet het al vermoeden: Bear's Den bestaat uit een stel goedaardige en gevoelige behaarde mannen met de lichaamsbouw van een baksteen.

Oscar Bouwhuis

Er zijn meerdere lijntjes te trekken tussen Mumford & Sons en Bear's Den: de mannen tourden met 'Gentlemen of the Road' in 2013 - een tour die was georganiseerd door de Sons en later als documentaire is uitgebracht. De drummer begon samen met Ben Lovett (van de Sons) de band 'Communion' en thematisch gezien komen de liedjes van de bands grotendeels overeen. De rurale folk met trompetten en een dreigende mechanische bas zou ook niet hebben misstaan op de soundtrack van 'Into The Wild'.

De zingende beer gluurt door zijn bruine Woody Allen-brilletje de zaal in: 'I don't know what we were expecting, but we were not expecting this.' Wellicht is hen van tevoren vertelt dat ze op 'Opaalse buurtfeesten' in Paal moesten optreden, want de Londenaren zien er oprecht verrast uit wanneer ze een volle Barn in lopen. Althans: later hoorde ik van iemand dat ze vorig jaar op Pukkelpop ook zo reageerden. Hmm, vreemd. Zouden ze dan zo weinig zelfvertrouwen hebben, of is nep-verbaasd zijn deel van de act? Het doet er eigenlijk niet toe.

De warme introspectieve melancholische kumbaya overspoelt het publiek als een muzikale tsunami. Zelden voelde verdrinken zo goed. Ik weet niet bij hoeveel akoestische gitaren je kunt zeggen: 'Oke, zo is het genoeg', maar Bear's Den hebben er in ieder geval genoeg bij zich om de hele voorste rij te voorzien. Grappen terzijde: de mannen spelen een nagenoeg perfecte show. Feilloze samenzang. Check. Gepassioneerde bro-cirkels waarbij de bandleden elkaar intens in de ogen aankijken terwijl ze op hun sunburned gitaren rammen. Check. Mensen in het publiek die hun hoofden schudden van ongeloof. Check. Het getrappel op de vloer tegen het einde van de set. Check. Een bordje met 'I don't know who I am without you, Bear's Den.' Dubbel check. Bij elkaar opgeteld: kippenvel.

'This is literally blowing our minds right now!'