Review: Beck op Rock Werchter 2016

Gisteren vroeg een stagiair ons wat voor muziek die Pieterjan Harvey precies maakt, vandaag omschreef iemand in de persruimte de muziek van Beck als 'jeugdbewegingsnostalgie van twintig jaar geleden'. Ouder wordende helden kregen het onterecht hard te verduren, dit weekend. Guess who's Beck? Een multidisciplinair genie die zijn funk verbergt onder een quaker-hoed en een eeuwige pokerface.

Frederick Vandromme

Beck begon op Werchter, zoals op de meeste haltes van zijn tournee, met 'Devil's Haircut' en hij eindigde met 'Where It's At'. Goeie keuzes uit de goeie plaat 'Odelay', dat twee weken geleden nog zijn twintigste verjaardag vierde. Maar qua meegekregen versie verschilde het niveau van die twee songs vandaag sterk.

Dit was het eindstation van deze Beck-tournee, en je merkte dat aan hoe de metaalmoeheid af en toe tussen de funky breaks sloop: bij 'Devil's Haircut', een song die in het allerbeste geval onvoorspelbaar, quirky en gevaarlijk klinkt (voor zover een twintig jaar oude single van een brave Scientology-huisvader gevaar kàn uitstralen) maar vanavond mak was, als een getemd paard met een zijstreep in de manen. En 'Think I'm In Love' was ook al geen coup-de-foudre.

Nadien nam Beck Hansen (45) ons mee op trick or treat doorheen zijn back catalogue: 'New Pollution' had de lekkerste poepsnoepjes meegenomen, 'Go It Alone' klonk vetter en zelfs beter dan op plaat, de astrofunk van 'Dreams' creëerde hoge verwachtingen voor Becks nieuwe plaat, verwacht in oktober. Hij sloeg helaas ook een paar belangrijke haltes over: niets van 'Mutations', niets van - nochtans zijn meest recente plaat - 'Morning Phase', en slechts één track uit het wonderlijke 'Sea Change': de single 'Lost Cause', die op plaat je hart doet verschrompelen maar vandaag klonk alsof het nog ergens moest zijn en geen vertrouwen had in de stiptheid van de shuttle-bus. Ook geen 'Wow', Becks nieuwste, onnozele, catchy, soulvolle, zelfbewuste, zelfrelativerende en beestige single.

'This festival seems to be having a particularly interesting smell,' zei Beck halverwege. 'It makes me wanna defy the logic of all sexx laws!' Beck liet de lesbiennes gillen in 'Mixed Bizness', 'Girl' klonk meer bij de les dan het uit hetzelfde 'Guero' geplukte 'Black Tambourine' eerder in de set - maar pas ter hoogte van 'E-Pro' werd de band pas écht van de ketting gelaten, toen de funk met aanstekelijk genoegen diep in het vet werd geduwd. De band bestond onder meer uit gitarist Jason Falkner en drummer Joey Waronker; household names, en vooral omdat ze al zo lang stevige meubelen in de entourage van Beck verbeelden; stoottroepen die een zotskap boven hun maliënkolder dragen, en dus in alle omstandigheden in te zetten zijn. Bassist Duane is relatief nieuw; begin juni speelde hij op Governor's Ball in New York zijn eerste Beck-show, en toen werd hij nog voorgesteld als Daryll.

Beck gunde zijn bandleden elk hun eigen solomoment in het slotkwartiertje, meteen het allerbeste kwartier van de set en mogelijk van de hele dag: een uitzinnig, geniaal uitgerokken 'Where It's At', halverwege verrijkt met een feestelijke medley waarin onder meer Bowie, Kraftwerk en Prince figureerden en waarmee de nacht voorgoed werd ingezet.

Beck is het soort totaalartiest van wie je veel verwacht en bij wie de lat chronisch hoog ligt, maar het is ook iemand die je gemakkelijk veel vergeeft. De eeuwige zuipschuitsong 'Loser' na al die jaren nog eens horen in een versie die fris van de lever klinkt: het deed deugd. En het is Becks perverse gevoel voor humor die ertoe heeft geleid dat 15.000 mensen vandaag luidkeels zingend hebben bekend losers of boerenlullen te zijn.

Boerenlul, en er trots op.

En dit vond ù van Beck op Rock Werchter 2016: