Review: Before Night Falls

Toen hij vijf jaar geleden debuteerde met 'Basquiat', een halfgeslaagde biopic over de na een overdosis gestorven New Yorkse schilder en Warhol-beschermeling Jean-Michel Basquiat, kon regisseur/beeldend kunstenaar Julian Schnabel nog enigszins worden...

Toen hij vijf jaar geleden debuteerde met 'Basquiat', een halfgeslaagde biopic over de na een overdosis gestorven New Yorkse schilder en Warhol-beschermeling Jean-Michel Basquiat, kon regisseur/beeldend kunstenaar Julian Schnabel nog enigszins worden beschouwd als een egotrippende schnabbelaar die vooral zichzelf in het zonnetje wilde zetten (Schnabel gebruikte in 'Basquiat' zijn eigen doeken en liet zichzelf vertolken door Gary Oldman), maar na 'Before Night Falls' is er geen enkele twijfel meer mogelijk: Schnabel is wel degelijk een barmhartig en begaafd cineast. 'Before Night Falls' schetst een ontroerend miniatuurportret van de Cubaanse dichter en schrijver Reinaldo Arenas, die zijn hele leven lang tegen de Cubaanse censuur en repressie moest opboksen en in 1991 op vierenveertigjarige leeftijd in New York aan aids overleed. Homoseksueel, artiest en dromer zijnde, werd Arenas door het totalitaire regime in Cuba al heel snel vogelvrij verklaard. 'In Frankrijk winnen mijn boeken belangrijke prijzen, maar in eigen land kan ik zelfs geen woning vinden,' zo omschrijft hij zijn eigen precaire situatie. Schnabel had er makkelijk een typisch Hollywoodiaans 'Niets-kan-de-menselijke-wil-onderdrukken!'-verhaaltje van kunnen maken, ware het niet dat Schnabel geen Hollywood-regisseur is, maar een schilder. Hij treft met zijn poëtische mise-en-scène precíes de juiste toon, al gaat hij er soms ruimschoots óver (de inval van de militairen op muziek van Mahler) en blijft hij er ook vaak ónder (de kleine gastoptredens van Sean Penn en Johnny Depp zijn wel kostelijk, maar halen je uit de sfeer). De film dreigt ook geregeld uit elkaar te vallen in tientallen losse anekdotes, maar wordt uiteindelijk samengehouden door de machtige vertolking van Pedro Almodóvar-vertrouweling Javier Bardem ('Carne Tremula'), die dit jaar terecht met een oscarnominatie werd bedacht. 'Bomen hebben hun eigen verhalen, maar je moet er wel inklimmen om ze te kunnen horen,' horen we Bardem verklaren, en hetzelfde kan eigenlijk worden gezegd over 'Before Night Falls': wie zich laat onderdompelen in Schnabels dromerige beeldenstroom, en in Arenas' wondermooie, offscreen voorgelezen teksten, vindt een parel van een film die oplicht als Bengaals vuur in de schemering.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234