Review: Belle & Sebastian - Dear Catastrophe Waitress

Belle & Sebastian maken al jaren mooie, fragiele muziek voor lelijke en onzekere mensen: duizenden studenten kunstgeschiedenis en werknemers uit de lagere echelons van het bank- en verzekeringswezen hebben ze al laten wegdromen. Hun platen klinken ...

Michael Knapen

Belle & Sebastian maken al jaren mooie, fragiele muziek voor lelijke en onzekere mensen: duizenden studenten kunstgeschiedenis en werknemers uit de lagere echelons van het bank- en verzekeringswezen hebben ze al laten wegdromen. Hun platen klinken als een folky versie van Burt Bacharach met een bescheiden toets Brian Wilson, en roepen een wereld van satijnen lakens, cocktailjurken en gebroken harten op. Gevoel voor humor hebben ze ook: eerder dit jaar lokten ze bij hun fanbase bijvoorbeeld milde paniekaanvallen uit toen ze Trevor Horn (van Bugles, Frankie Goes To Hollywood en TATU) als producer inschakelden.

Terzake: we hadden u graag even onderhouden over de minder geslaagde nummers op deze plaat, maar die zijn er niet. De absolute hoogtepunten dan maar: opener 'Step into My Office' is superieure anorakrock en barst van de double entendres over het kantoorleven - als u de handtastelijkheden van uw office manager even wilt vergeten: this is your fix.

'Lord Anthony' - een nummer over een onfortuinlijke schooljeugd ('Tony, You're a bit of a mess/ Melted Toblerone under your dress/ oh if the boys could see you they would pass you right by') dat al jaren als bootleg onder B&S-fans circuleert, krijgt - courtesy of Trevor Horn - eindelijk toepasselijke strijkers mee, en woont in hetzelfde, intrieste kraakpand als Lou Reeds 'Caroline Says'. Grotere complimenten hebben wij thuis niet liggen.

Tel daar nog bij: 'If You Find Yourself Caught in Love', een rockabilly versie van Fleetwood Mac, tot het iets helemaal anders wordt en 'Stay Loose' - een volstrekt atypische Belle en Sebastian-song die Joe Jackson, Elvis Costello en The Clash tegelijk het hof maakt.

Eindresultaat: 'Dear Catastrophe Waitress', een glimlach van een plaat, die de grijsheid van uw bestaan probleemloos Technicoloriseert.