Review: Bettie Serveert - Palomine

Buikgriepen en jetlags en herfstdepressies trotserend heb ik onlangs de eerste elpee van Bettie Serveert tot mij genomen: een Hollands groepje met een naam om in de Kleinkunst te gaan, maar waarover de laatste paar maanden in verre landen nogal much ...

Buikgriepen en jetlags en herfstdepressies trotserend heb ik onlangs de eerste elpee van Bettie Serveert tot mij genomen: een Hollands groepje met een naam om in de Kleinkunst te gaan, maar waarover de laatste paar maanden in verre landen nogal much ado is geweest. Het waarom van die opwinding is niet ver te zoe­ken: het betreft hier immers een Waardevolle Popgroep Annex Gloed­volle, Op Enthousiaste Kreetjes Te Ontvangen Debuutplaat, de in TTT-middens welbekende WPAGOEKTOD.

Op 'Palomine' staan elf traaggroeiers: elf lange, trillende popsongs, gezongen door de mooie jonge Carol van Dijk, met taai geduld door Peter Visser in grillige, ouderwetse gitaar­patronen gewikkeld. Het begint mooi met 'Leg': een spannende, ingehou­den song met — als de tijd daar rijp voor blijkt — spijkerharde gitaarsto­ten, jagende orgels en dweperige drums. Even waan je jezelf in het midden van het kruispunt tussen de Zeventiger en de Tachtiger jaren: Bettie Serveert-songs kennen uit­voerige instrumentale ogenblikken (als drums en gitaren het tegen elkaar opnemen, in een klaarblijke­lijke poging de in ademnood verke­rende van Dijk een minuutje rust te gunnen), maar het geheel doet tege­lijk zo fris en eigentijds aan, dat er zich iets merkwaardigs voordoet: je begint ervan te houden.

Bettie Ser­veert zet je (zoals het een goede geliefde betaamt) voortdurend op het verkeerde been: songs worden met opzet een zijspoor opgeduwd, geven je even de kans om in te slui­meren, en worden op een stil moment koelbloedig toegesnoerd, verdronken in een zee van Hendrixiaanse fuzz. Het mooie jonge meisje staat even verder sprakeloos toe te kijken: haar tijd komt nog wel, haar woede mag even later gekoeld. In het kwaad om zich heen trappende 'Brain-Tag', een bijtend 'Sundazed to the core', of het van Sebadoh gecoverde 'Healthy Sick'. Mag ik u met aandrang vragen dit plaatje een kans te gunnen? Uw tijd gaat nu in.