Review: Biffy Clyro op Rock Werchter 2013 (The Barn)

Na achttien jaar zwoegen zijn de Schotten van Biffy Clyro grote meneren geworden: met drie top vijf-albums in de UK en de NME Award voor 'Beste Britse band' op zak, hoeven ze niet langer voorprogramma's verzorgen. In hun thuisland mogen ze Reading afsluiten en verkopen ze op hun eentje met het grootste gemak stadions met een capaciteit van twintigduizend man uit. Op Werchter worden ze voorlopig nog in de iets bescheidener Barn gezet, maar die bleek al snel te krap.

Katrien Depecker

Het voordeel van in het buitenland pas door te breken wanneer je al Groot bent: weinigen zullen je ervan beschuldigen sellouts te zijn, een verwijt dat Biffy Clyro wel eens naar het hoofd geslingerd krijgt van hun fans van het eerste uur. Waren hun eerste platen nog doordrenkt van de grunge en de heavy metal, dan brengen ze nu vooral ruige ballads met veel 'woooo-oooooh-ooooohs'. Al bewijzen de trashy riffs en het geschreeuw van zanger-gitarist Simon Neil dat ze nog geen zachte eitjes à la Kings of Leon zijn.

Maar dat zal u allemaal worst wezen: bij 'Biblical' volgde u het voorbeeld van de halfnaakte, bezwete en onder tattoos bedolven Neil en schreeuwde u de longen uit het lijf, om bij de ballad 'Opposite' (van hun nieuwe album 'Opposites', met die prachtige hoes van de betreurde Storm Thorgerson, uitvergroot in de backdrop) spontaan uw aanstekers in de lucht te steken.

En het moet gezegd: Biffy Clyro zette een bijzonder strakke set neer die bol stond van een monumentale sound. Volgende keer op de Main Stage, Schuer?

Na uw bijdrage aan 'Biblical' zei Neil, die gitaar speelde alsof hij elektroshocks toegediend kreeg: 'That was magical, thank you so much!' Proficiat, u heeft een lawaaierige Schot ontroert vandaag!

U heeft op één uur zowat het hele emotiespectrum doorlopen: petje af.

'We played a few festivals this summer, and you're the best fucking crowd we've had so far! And we're not American, so you know we're not lying.' - al durven Schotten volgens ons ook weleens te bullshitten.

Boom shakalaka boom