Review: Big Star / Chris Bell - Big Star Live / Sister Lovers / I Am The Cosmos

De legendarische Big Star. (Zó legendarisch dat u nog nooit van hen hebt gehoord.)
The Replacements, R.E.M., Teenage Fanclub en honder­den andere gitaargroepen dra­gen Big Star op handen, laten geen gelegenheid onbenut om het miskende werk van de...

The Replacements, R.E.M., Teenage Fanclub en honder­den andere gitaargroepen dra­gen Big Star op handen, laten geen gelegenheid onbenut om het miskende werk van de groep rond Alex Chilton te bewieroken. De vraag is dan al­leen: verdient dat werk - dat nu allemaal netjes op glanzende CD's verschijnt en dus niet lan­ger 'obscuur' en 'onvind­baar' is - zoveel lof? Ja en nee. Wie oren aan zijn hoofd heeft, hoort hoe Chilton en Co. in klassieke songs als 'Septem­ber gurls' (1972) en 'Kangaroo' (1975) op voorbeeldige wijze The Byrds en The Beat­les recycleerden en er een mo­derne scheut Levensangst aan toevoegden. In zwakkere mo­menten klonk Big Star evenwel als een nogal doorde­weeks, slordig gitaarbandje, en de CD 'Big Star - Live' is bijgevolg alleen voer voor harde fans en lieden die van ooh en aah gaan als ze hun idool Chilton (ooit bij The Box Tops, later aan drank en drugs verslaafd en dus volautoma­tisch 'legendarisch') alleen al horen praten ('Big Star - Live' bevat ook een stuk radio-interview). Beter is 'Third/Sis­ter Lovers', de derde Big Star­elpee en eigenlijk Chiltons eerste soloplaat; een plaat vol rare, verwrongen, moeilijk toe­gankelijke maar op lange ter­mijn vrij bezwerende rock.

De échte revelatie van deze reeks heruitgaven is evenwel 'I am the cosmos' van Chris Bell, de zanger/gitarist die Big Star al snel verliet en in 1978, na een zwervend bestaan, omkwam in een autocrash (prima legen­demateriaal, dat begrijpt u). 'l am the cosmos' is zeer schat­plichtig aan de rijpere John Lennon: Man Kotst Ziel Uit Te Studio, dat genre. Fantastisch zijn de titelsong, het slepende 'Better save yourself' en de originele versie van het recent door This Mortal Coil geco­verde 'You and your sister'. Kopen.