Review: Big Ups op Pukkelpop 2014 (Marquee)

Big Ups is een New Yorkse postpunkcore-band die met ‘Eighteen Hours of Static’ een van de vlotst door de oren waaiende platen van 2014 maakte. Ze kwamen live uitleggen dat dat geen toeval is. ‘Ik moet van mijn anale fixatie af, geloof ik.’

Frederick Vandromme

Nooit vermoed op basis van de plaat: frontman Joe Galarraga is een behoorlijk schriele dude. Duw ‘m omver en hij ligt vijf meter verder. De kans is evenwel groter dat hij jou éérst omver buffelt: hij is namelijk nogal aan de euh, fysiek openhartige kant. Hij kronkelt over het podium, en zingt zijn lyrics terwijl hij minutenlang in de ogen van een zichtbaar steeds ongemakkelijker wordende fan staat te staren. Hij springt, bukt, loopt, simuleert bondage en zingt op dezelfde manier: no prisoners. Zijn lichaamstaal en bindteksten zijn agressief, maar ook bedoeld grappig en zelfspottend. En nog dit over Galarraga: hij had vandaag shorts aangetrokken, en hij stond tussen twee nummers door zijn reet te flossen met de microfoonkabel. ‘I’ve got this anal fixation going on. Might have to take it down a notch or two.’

Big Ups bracht hun manische postpunk met overtuiging. ‘This is the weirdest concert in a long time. I can’t remember the last time I was in a circus tent at twelve o’clock noon’. ‘Justice’ was een goed gemikte lap om de oren, ‘Goes Black’ een stamp in de sjokkedeizen. Goede stuff. De groep klinkt overigens net zo krachtig wanneer er gas terug genomen moet, en wanneer Galarrago het op z’n parlando’s doet. Op die rustigere momenten deden ze op plaat al aan Slint denken, live dachten we een paar minuten lang dat we daadwerkelijk gewoon naar Slint zelf stonden kijken. Dat mag.

Achteraf stond Galarraga zelf gemoedelijk t-shirts en platen te verkopen en praatjes te slaan. Sympathieke mens: dat ook nog.

‘This next song is called ‘Wool’. It’s about wool.’ Beste song.