Review: Blackberry Smoke op Rock Werchter 2016

Willie Nelson zei ooit: ‘Het is in Nashville 37 stappen van The Ryman Auditorium tot in Tootsie’s Orchid Lounge, en 74 stappen terug.’

Katia Vlerick

Dat die van Blackberry Smoke dat traject tussen de beroemdste concertzaal in Nashville en de beroemdste club op The Strip aldaar minstens één keer in beide richtingen hebben afgelegd, wist je al nog voor ze één noot hadden gespeeld. Seventies zonnebrillen, bell bottoms, lange wapperharen: het moet geleden zijn van The Black Crowes begin jaren negentig dat deze attributen nog eens te zien waren op de main stage van Werchter. Vanuit de juiste hoek léék zanger Charlie Starr zelfs op Chris Robinson van The Black Crowes.

Blackberry Smoke is hier zo goed als onbekend, maar in de VS stond hun album ‘Holding All The Roses’ op 1 in de country charts. Dat is om problemen vragen: de Amerikaanse countryhitparade wordt bevolkt door patriottische clichérockers – ze trekken een geruit hemd aan, halen de pedal steel boven en zingen over een klein stadje in het Zuiden, en ziedaar: moderne country!

Qua zompigheid zat de muziek van Blackberry Smoke in ieder geval regelrecht in de Werchtersfeer - swampy Southern rockers waarop het gezellig modderplonzen, of anders wel drijfzandhossen is. Ook een handkus voor de mooie samenzang. Maar het cliché gitaargejengel, de verplichte solo’s: deze groep uit Atlanta, Georgia miste de swagger van The Black Crowes, ontroerde niet zoals Ryan Adams en nestelde zich met hun sound gevaarlijk dicht tegen een Jack Daniel’s commercial.

Wat country zo onmiskenbaar country en zo goed kan maken, is het grote gebaar. Dat blijft achterwege bij Blackberry Smoke (ook al hebben ze ooit een song opgenomen met George Jones zaliger, tijdens zijn hoogdagen toch de ‘Sinatra van de country’). Wat country evengoed zo onmiskenbaar country maar ook zo vreselijk slecht kan maken, zijn de muzikale clichés oversausd met dat vleugje Amerikaans patriotisme. En het was die kant die overhelde bij Blackberry Smoke – tegen het eind van de set haalden ze de song ‘One Horse Town’ van stal, een typische mijmering over jawel, een klein stadje! In het Zuiden van de VS! De pedal steel bleef gelukkig achterwege.

‘We’re Blackberry Smoke, see you next time,’ nam frontman Charlie Starr afscheid. Ik vrees toch van niet.