null Beeld

Review: Bloc Party (Lotto Arena)

Er zijn een paar gebeurtenissen uit 2012 waar we tot op vandaag nog altijd voor op de knieën vallen uit dankbaarheid. In de top drie, tussen het net niet vergaan van de wereld en de verkiezing van Astrid Bryan als ‘Vrouw van het jaar’ op de Pop Poll: de wederopstanding van Bloc Party.

Tom Raes

Een comeback die vooral mogelijk gemaakt werd door frontman Kele Okereke, die na allerlei solo-omzwervingen en samenwerkingen met mindere goden gelukkig weer het licht zag en de weg naar het repetitielokaal weer terugvond. Het resultaat van die blijde terugkeer: Four, de – jaja – vierde plaat van Bloc Party alweer.

En toch, veel euforie merkten we dinsdag niet rondom ons toen de groep hun terugkeer in levende lijve kwam bewijzen in de Lotto Arena. De opwinding die opborrelde toen de zaallichten uitgingen, sloeg na opener ‘So He Begins To Lie’ en ‘Trojan Horse’ wel héél snel om in een ‘oh, is het dát maar’-sfeertje. Even schoten ons zelfs herinneringen aan Pukkelpop 2012 te binnen: Bloc Party dat twintig minuten ver in de set al dreigde te verzuipen en er meebruller ‘Banquet’ tegenaan moest gooien om de meubels te redden.

‘We didn’t come all the way from Londen for this, you know’, sprak Kele de allesbehalve uitverkochte zaal toe na ‘So He Begins To Lie’ en ‘Trojan Horse’, enigszins op de tenen getrapt. Onze gok: u óók niet.

Gelukkig kwamen toen de hoeken van ‘Hunting for Witches’ – kunstgreep van dienst – dat voor een eerste trap onder de kont zorgde en de vlam toch ietwat wist aan te wakkeren. Maar het viel op: Bloc Party dat opnieuw enkel echt aangreep als er grote namen uit de catalogus mee gemoeid waren, waardoor de vaart er te veel uitging om echt boeiend te zijn.

Zonde, want Kele’s stem gaf wel degelijk thuis – geen zekerheid – en hij plukte de hoge noten zonder moeite uit het ijle. Tel daarbij nog eens dat de andere leden er ook best wel zin in hadden, en je voelde gewoon dat er meer inzat. Het bewijs: die keren dat er wel een vonk oversloeg: het steeds op het randje van de goeie smaak balancerende ‘One More Chance’, bijvoorbeeld, en het immer mooie ‘This Modern Love’ van ‘Silent Alarm’.

Van al het nieuwe grut dat in de setlist geslopen was (So He Begins To Lie, Team A, Real Talk, Truth en Octopus) was het dan weer alleen die laatste die erin slaagde meer teweeg te brengen dan een gezamenlijk ‘tsjaja’: niets vergeleken met de massale euforie die ontstond wanneer ‘Song for Clay’ plots uitmondde in ‘Banquet’: ogen en monden open en meebrullen. Geen seconde te vroeg, voelden we aan ons water.

De bisronde toonde aan waar het knelde: geen betere manier om een joelend publiek weer stil te krijgen dan je toegift te beginnen met een splinternieuw nummer (‘Montreal’), dat natuurlijk ook exact zo werd ontvangen. Single ‘Truth’ is ook geen onaardig nummer, maar bisrondemateriaal? Allerminst.Gelukkig was er nog de traditionele hekkensluiter ‘Helicopter’ om te eindigen in schoonheid, maar afvragen of u niet beter vroeger was vertrokken om de grote – nu ja - uittocht voor te zijn, mocht. Uiterst geschikt bisnummer en publiekslieveling ‘The Prayer’ mocht u zelfs gewoon op uw buik schrijven.

Om het in de stijl van ‘Helicopter’ te zeggen: Two and a half out of four, five out of eight. Niet gebuisd, maar voor een puike band als Bloc Party: it’s not enough. Better luck next time: wachten op Werchter. En vooral duimen.


Hoogtepunt

De schakel ‘Song For Clay’ en ‘Banquet’. Daarnaast bewees ook ‘Flux’ zich weer als topnummer, alleen al omdat het ingeleid werd door een geen klein beetje van de pot gerukte cover van Rihanna’s ‘We Found Love’.


Dieptepunt

Allesbehalve heet in de Lotto Arena, maar blijkbaar toch warm genoeg voor drummer Matt Tong om op te draven in ontbloot bovenlijf en een jeansshortje zo kort dat je er nét niet voor gearresteerd kon worden.


Quote

‘Friends share’ – Kele vermaakt zich kostelijk met de twee meiden die op het punt staan elkaar te kelen – no pun intended - om het flesje water dat hij net in het publiek gegooid heeft.

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234