Review: Bloc Party op Rock Werchter 2013 (The Barn)

'Bloc Party is dead', las het eerder deze week op een briefje dat de band achterliet in hun kleedkamer op een Luxemburgs festival. Grap of niet, daar hoopten we definief antwoord op te krijgen in Werchter.

Tom Raes

Hoe graag we hier niet hadden getypt dat het allemaal maar een farce moet geweest zijn, dat briefje. Dat alles gewoon koek en ei leek daar op het podium van The Barn, en dat we hen vast nog wel een keertje zouden terugzien in Werchter. Helaas, na hun passage donderdag zouden we er niets al te kostbaar meer om verwedden.

'Klassiekers 'Song for Clay' en 'Banquet' zorgden dan wel voor een delirium in het publiek, op het podium leek daar niets van te merken.'

Dat ze alwéér op een indefinite hiatus zouden gaan na juli, wisten we al. Maar dat één vierde van de groep niet eens de maand zou uitdoen, kwam alvast behoorlijk hard aan bij ons. Ontbrekend op het appel toen de eerste noten van 'Octopus' ingezet werden: drummer Matt Tong, het oriëntaalse Duracell-konijn dat al sinds jaar en dag de vaart erin houdt bij Bloc Party. Zijn vervangster - '-ster', inderdaad - deed moedig wat ze kon. Niet genoeg, helaas.

Want wat helpt het als gitarist Russell Lissack en bassist Gordon Moakes ondertussen een wedstrijdje 'menselijk standbeeld' uitvechten? En wat baat het als die grijnslach van Kele Okereke steeds sardonischer lijkt te worden bij elk nummer? 'Positive Tension', in beter dagen een ongure straatvechter met zwartomrande ogen, lag leeg te bloeden op het voetpad. 'This Modern Love' sléépte zich naar het einde en dreef vooral op routine. 'Team A' - No, we ain't cool and you don't even know / I'm gonna ruin your life - werd door Kele aangekondigd als 'a true story'. Awtch.

Klassiekers als 'Song for Clay' en 'Banquet' zorgden dan wel als vanouds voor een delirium in het publiek, op het podium leek daar niets van te merken. Traditionele afsluiter 'Helicopter' - normaal een moment de gloire voor drummer Matt Tong - werd zelfs zodanig door de mangel gehaald dat de moshpit naast ons halfweg het nummer gewoon stopte om collectief 'Qué?' uit te brengen.

Waarom dan toch twee sterren? Voor de sfeer in het publiek, kokend heet vergeleken met de kilte op het podium, en omdat het verdomme wél nog altijd Bloc Party is. Of was. Zelfs daar zijn we niet zeker meer van.

Op muzikaal vlak: 'Banquet'. Stilstaan was onmogelijk, daar zorgde die daverende plankenvloer wel voor. Daarnaast, en iets minder positief: die ongemakkelijke gezamenlijke buiging na 'Helicopter'.

Was euforisch, alsof het de laatste keer was dat ze Bloc Party zouden zien. Geen slecht idee, eigenlijk.

'We hope you had as much fun as we've had' - Kele Okereke.