Review: Blonde Redhead - Misery is a Butterfly

De titel van de zesde plaat van Blonde Redhead bevat een niet mis te verstane hint: wie vlinder zegt, zegt metamorfose, en een metamorfose heeft het trio uit New York de voorbije vier jaar ondergaan. Opener 'Elephant Woman' zet meteen de toon: de and...

De titel van de zesde plaat van Blonde Redhead bevat een niet mis te verstane hint: wie vlinder zegt, zegt metamorfose, en een metamorfose heeft het trio uit New York de voorbije vier jaar ondergaan. Opener 'Elephant Woman' zet meteen de toon: de anders zo prominente gitaren zitten verstopt onder dikke lagen strijkers en weemoedige keyboards. Het lijkt een liedje uit een ander tijdperk: dat van de Cocteau Twins, This Mortal Coil en The Pale Saints meer bepaald; de sfeer is er één van noodlottige romances, geheime kattebelletjes en onderdrukte verlangens.

Liefhebbers van de eerste platen van de band zullen de tegendraadse ritmes en het hoekige gitaarvuurwerk aanvankelijk missen, maar wie 'Misery Is a Butterfly' een paar luisterbeurten gunt, zal moeten toegeven dat Blonde Redhead in wezen niets veranderd is: alle sterke punten - de hyperemotionele zang van Kazu Makino en Amedeo Pace, de rollercoaster-melodieën, de tomeloze melancholie met een ondertoon van onbehagen - zijn nog in royale dosissen aanwezig.

Blonde Redhead versie 2.0 is wel nog niet helemaal áf: 'Melody', 'Anticipation' en 'Pink Love' hadden best een stukje korter gekund, en 'Equus' valt uit de toon wegens te punchy. Maar verder is 'Misery' een schatkamer van gedeukte schoonheid en trieste elegantie, met liedjes waarvoor een behulpzame Brit ooit het woord gorgeous uitgevonden heeft. Zelfs in het vitale 'Falling Man', dat nog het meest aan de oude Blonde Redhead herinnert, is de regel 'I'm just a man still learning how to fall' geslopen, en onderweg houden de gitaren plots de adem in voor een halve minuut bijna-stilte.

Of 'Misery Is a Butterfly' de beste plaat van Blonde Redhead is, daarover is de jury voorlopig nog onbeslist. Hun mooiste is het ongetwijfeld.