Review: Blur - Think Tank

Tussen '13' en 'Think Tank', de nieuwste van Blur, ligt vier jaar, maar dat wil niet zeggen dat Damon Albarn al die tijd heeft stilgezeten: er was het succesvolle Gorillaz-uitstapje, zijn verkenning van de wereldmuziek met het Mali Music-project, de ...

Charlie Poel

Tussen '13' en 'Think Tank', de nieuwste van Blur, ligt vier jaar, maar dat wil niet zeggen dat Damon Albarn al die tijd heeft stilgezeten: er was het succesvolle Gorillaz-uitstapje, zijn verkenning van de wereldmuziek met het Mali Music-project, de samenwerking met filmcomponist Michael Nyman en, last but not least, het vertrek van gitarist Graham Coxon. Vooral de leemte die Coxon zou laten, deed nieuwsgierig uitkijken naar 'Think Tank'.
Omdat er her en der het dansbare van Gorillaz op doorklinkt, omdat de Groupe Régional du Marrakech aan 'Out of Time' een licht Afrikaanse toets geeft (een complete opnamestudio werd naar Marokko overgevlogen) en omdat het prominente gitaarspel van Coxon vervangen werd door de meer rafelige stijl van Albarn, zou men van een Albarn-soloplaat kunnen gewagen, maar dat klopt niet: Alex James en Dave Rowntree tekenden mee voor alle nummers en zijn ook nadrukkelijk aanwezig op deze rijke plaat van een groep die het avontuur niet schuwt. Want ook 'Think Tank' gaat weer richtingen uit die men van Blur niet zou verwachten, de dagen van de pure Britpop liggen ver achter ons. Hier en daar wordt de inventiviteit van Coxon gemist - vergelijken is mogelijk want op één nummer, het afsluitende 'Battery in Your Leg', doet hij nog mee - maar dat wordt goedgemaakt door nu eens een sax, dan weer loops & grooves of geluidseffecten die de gitaar vervangen. Samen zorgt het voor een afwisselende cd die slaat (de trash van 'We've Got a File on You', het Clash-achtige 'Crazy Beat') en zalft ('Good Song', het slepende 'Caravan' en 'Sweet Song'). Met de daartussen vakkundig uitgestrooide elektronica, krautrock (in opener 'Ambulance'), funk à la James White en de vrolijke accenten van Norman Cook, alias Fatboy Slim (in 'Crazy Beat' en 'Gene by Gene'), doet 'Think Tank' het zwakke '13' vergeten. Het werd tijd.