Review: Bon Iver in het Michelberger Hotel (Berlijn)

Dat hij niet over één nacht ijs gaat, die Bon Iver.

Nee, geen flauwe winterwoordspeling, wel een niet al te moeilijke observatie: vrijdag komt 's mans derde plaat '22 A Million' uit en dat is zo'n vijf jaar na zijn vorige, 'Bon Iver, Bon Iver', en ik ga 't geen twee keer zeggen. Nog een simpele observatie: het is ook alweer vier jaar geleden dat Justin Vernon met Bon Iver nog eens op Europese bodem speelde. Dat plant ie in het muzikale schooljaar 2016-2017 ruimschoots goed te maken en begint nu. Dit weekend organiseert hij samen met o.m. de Dessner-broers van The National, een muzikale tweedaagse in en rond de Berlijnse Funkhausstudio's. Geen line-up, wel een komen en gaan van samenwerkingen, repetities en jamsessies door heel veel getalenteerd volk.

Op de vooravond van dit feest nam Bon Iver de tijd om zijn jongste al even te presenteren aan pers en enkele oplettende fans. Op het binnenplein van het fraaie Michelberger Hotel schotelde hij ons negen nummers voor, waarvan acht nieuwe. We kregen dus acht keer het anwoord op de vraag hoe hij die nieuwe plaat - met diverse samplelaagjes rijkelijk over elkaar heen gedrapeerd - live zou laten klinken. Wel, de moeite die het hem gekost heeft om aan de plaat te beginnen is evenredig met het schijnbare gemak waarmee Justin Vernon en de zijnen het hart van het binnenplein inpalmde en meteen dat van alle mensen aanwezig.

De vijf kerels op podium, het gezicht naar elkaar toe, waren niet van plan om ook maar iemand met een vrijblijvende 'meh' de nacht in te sturen. Alle registers gingen al meteen open met '10 d E A T h b R E a s T ⚄⚄'. Hoekige drums die Vernons stem - al haalt hij ze door duizend vocoders, zijn falsetto blijft van mijlenver herkenbaar - op sleeptouw namen. Meteen daarna: '33 GOD', de single die live een flink pak ongepolijster klinkt als op plaat. En dat geldt eigenlijk voor elk nummer dat Justin Vernon gisteren uit zijn hoed toverde. We vreesden dat de bleeps, auto-tune en synth-effecten live een kil effect zouden creëren, maar we konden niet verder van de waarheid zitten. De songs dreven op energie en de kamerbrede grijns die Vernon op gezette tijden liet ontsnappen van onder die donkere baard van 'm, bewezen dat je geen robotachtige moet zijn om er soms als eentje te klinken.

Tijdens het wondermooie '8 (circle)' stak er plots wind op. Alsof ze daarboven aanmaanden tot kippenvel. Volstrekt onnodig, de haartjes in onze nek stonden al recht toen Vernons stem zich comfortabel nestelde in het bijhorende synth- en drumtapijt met James Blake-allures. En kijk, louter door de herinnering, staan ze alweer overeind. Meteen daarna: '___45___', een sensuele paringsdans tussen Vernon en zijn saxofonist, die laatste een marionet in de handen van de eerste. Vernon liet - terwijl hij zong - de zwoele saxtonen telkens weer alle kanten uitschieten. Terwijl de song zich in een uitgesponnen outro welwillend liet overmannen door de rest van de band en transformeerde in een opzwepende jamsessie, beseften we dat hij het weer gelapt had. Hoe verschillend '22 A Million' ook mag zijn van de vorige platen, het staat vast dat het pákt. En dat wij op een manier als deze volgaarne gepakt worden.

Afsluiten deed ie veel te snel en met 'Creature Fear', één van de hoogtepunten waar 'For Emma, Forever Ago', zijn eerste plaat, vol van staat. Maar hier, als slotakkoord, hinkte het nummer achterop. Het past Bon Iver nog altijd als gegoten, maar nu is het even al '22 A Million' dat de klok slaat. Hij is er duidelijk klaar voor, en we weten het na gisteren nu wel zeker: wij ook. Het belooft een mooie winter te worden.

Wist dat het iets bijzonders aan het meemaken was en wou elk detail, elke noot, elke vervorming in zich opnemen.