Review: Brakes - Give Blood

Is 'Give Blood' van Brakes een uit de hand gelopen cafégrap? Een spielerei van vier heren die het met hun andere, bloedernstige groepen even gehad hadden? Een antigif voor vermoedelijke hypochondrie? Geen idee, maar 't is wél een opwindend plaatje ...

Is 'Give Blood' van Brakes een uit de hand gelopen cafégrap? Een spielerei van vier heren die het met hun andere, bloedernstige groepen even gehad hadden? Een antigif voor vermoedelijke hypochondrie? Geen idee, maar 't is wél een opwindend plaatje geworden. Argeloze bezoekers zullen ons de komende weken & maanden bij herhaling headbangend & duckwalkend & air guitar solo-end' door de zuilengangen van le Château P. zien struinen - óns! - want songs die tot dergelijke onwelvoeglijke motoriek aanleiding geven, staan er genoeg op 'Give Blood'.

In thuisland Engeland wordt Brakes met lichte pathos een supergroep(je) genoemd, omdat het een tijdelijke vereniging is van leden van British Sea Power (zanger-gitarist Eamon Hamilton), The Tenderfoot (bassist Marc Beatty) en The Electric Soft Parade (de broers Thomas en Alex White, respectievelijk gitarist en drummer), maar dat staat haaks op wat Brakes wíl zijn: er is op 'Give Blood' geen morzel ernst te bespeuren. Toegegeven, sommige teksten zijn onder hun laagje noise best wel bitsig van toon, en in 'Cheney' wordt de Amerikaanse vice-president galant onder zijn kloten geschopt, maar ook dat is om te lachen: 'Cheney' duurt nauwelijks 10 (tien!) seconden en met een punky gebruld 'One two three four! Cheney Cheney Cheney Cheney Cheney, don't be such a Dick!' hebt u de complete tekst gehad. Die gein werd trouwens vorig jaar al voorzichtig uitgeprobeerd, met de ook hier in al zijn eenvoud glimmende single 'Pick Up the Phone', een Ramones-sound-a-like van nog geen dertig seconden. Vandaar dat Brakes in minder dan een halfuur tijd zestien songs verstouwd krijgt!

Gelukkig staat er ook een handvol langere nummers op de cd, twee ervan duren zelfs meer dan drie minuten: het haatvolle 'I Can't Stand to Stand Beside You' - over een intieme kennis die mettertijd een klootzak (m/v) is geworden - en de uitstekende cover van 'Jackson' - oudere lezers kennen het nummer van Johnny Cash & June Carter of van Nancy Sinatra & Lee Hazlewood, hier zingt Liela Moss van The Duke Spirit mee.

De muziek dan. Die gaat van aanstekelijke, frivole Britpop (zoals het openingsnummer 'Ring a Ding Ding'; zegt de groep hierover op zijn website: 'It does what it says') tot aangeschoten countryrock (een stotterend 'NY Pie', 'Jackson'); van door de Ramones-mangel gehaalde Jesus and Mary Chain-noise (de JaMC-cover 'Sometimes Always'), over snedige punk ('What's in It for Me?', 'Pick Up the Phone') tot hilarische disco-rock ('All Night Disco Party': 'East, West / North, South / Left, Right / Croque Monsieur, Croque Madame'). En regelmatig die damping van de gitaarsnaren om de songs extra stuwkracht te geven! Brakes en hun producer Iain Gore (zie ook: Oasis, The Libertines, Babyshambles) pleurden de cd in welgeteld één week op band - live, een enkele overdub niet te na gesproken, the old fashioned way - en die vrijheid, blijheid straalt van 'Give Blood' af. Waarmee Brakes de missing link is tussen Franz Ferdinand, The Libertines, Kaiser Chiefs en The Magic Numbers: Britannia rules, okay? Geen idee of het past in hun agenda, maar ze zouden op Pukkelpop de wei nogal eens doen deinen! (Raadpleeg intussen de Brakes-website voor een amusant woordje uitleg bij de zestien songs: www.brakesbrakesbrakes.com)