Review: Brian Setzer - Rockabilly Riot, Vol.1: A Tribute to Sun Records

In de carrière van Brian Setzer vallen ruwweg twee rode draden te ontwaren: 1) hij doet waar hij zin in heeft en amuseert zich al doende te pletter; 2) hij vist verloren gewaande muziekgenres op en blaast ze aan de hand van punt 1 nieuw leven in. Da...

In de carrière van Brian Setzer vallen ruwweg twee rode draden te ontwaren: 1) hij doet waar hij zin in heeft en amuseert zich al doende te pletter; 2) hij vist verloren gewaande muziekgenres op en blaast ze aan de hand van punt 1 nieuw leven in. Dankzij Setzers Stray Cats wist de plastic fantastic eighties generation tot haar eigen verbazing van het bestaan van rockabilly af, met zijn Brian Setzer Orchestra liet hij in de nineties de jaren veertig en vijftig herleven, en zijn rock-'n-roll-trio The 68 Comeback Special was in 2001 niets minder dan een eerbetoon aan Guy Mortier.

Met de groepsleden van die 68 Comeback Special - Bernie Dresel op drums en Mark Winchester op contrabas - heeft Setzer nu 'Rockabilly Riot, Vol 1' opgenomen. De titel verklapt het: een eresaluut aan het legendarische Sun Records. Meer bepaald: het Sun Records van 1954 tot begin '57, oftewel: de rockabilly-jaren. Alle songs op 'Rockabilly Riot' zijn covers, en allemaal zijn ze oorspronkelijk opgenomen in dat kleine kamertje van Sam Phillips in Memphis waar onder anderen Elvis en Johnny Cash aan hun trip door de stratosfeer begonnen.

Cash wordt hier herdacht middels 'Get Rhythm'; de enige knipoog naar The King (behalve dan dat Setzer The Jordanaires laat opdraven voor het merendeel van de backingvocals) heet 'Just Because', of u zou moeten vinden dat 'Blue Suede Shoes' Elvis en niet Carl Perkins toebehoort. De rest is een mix van al door anderen gecoverde rockabilly-hits ('Red Hot', 'Slow Down', 'Real Wild Child', 'Rockhouse') en obscure pareltjes (ultieme ontdekking: 'Peroxide Blonde in a Hopped-up Model Ford').

Setzer gebruikte voor de opnames/reproducties niets dan stokoud materiaal (in plaats van echopedalen werd een oude graansilo gebruikt) en liet Bernie Dresel zelfs exact de originele drumpartijen naspelen. Resultaat: een plaat die akelig authentiek klinkt en vanaf de eerste regel - 'My girl is red hot / Your girl ain't doodly squat' - aanzet tot plezier zonder grenzen. Met easy money of lijkenpikkerij heeft dit niets te maken: 'Rockabilly Riot, Vol. 1' is simpelweg de meest aanstekelijke en opwindende herhalingsles die dit decennium al is verschenen. Drieëntwintig rockabilly-songs op één cd, en dit is nog maar Volume One! Of, zoals Setzer zelf zegt in de hoestekst: 'Er waren tientallen rockabilly-labels, honderden rockabilly-sterren en duizenden rockabilly-songs.' Laten we hopen dat hij ze allemaal doet.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234