Review: Bright Eyes op Rock Werchter 2011 (Pyramid Marquee)

Naar aanleiding van z'n nieuwste album 'The
People's Key' liet indie-god Conor Oberst weten dat het tijd was om Bright Eyes
voorgoed te laten rusten. Na z'n passage in de Marquee kunnen we enkel hopen
dat hij 'n grapje maakte.

Katrien Depecker

Het optreden

'The People's Key' is meer rockgetint dan voorgaande Bright Eyes-platen, wat het duidelijkst blijkt uit opener 'Jejune Stars', de nieuwe single: de explosieve intro met daverende drumroffels en gierend gitaargeweld schudde ons meteen wakker. Niet alle diehard fans kunnen deze stijlswitch appreciëren -voorganger 'Cassadaga' uit 2007 was meer ingetogen - maar wij liggen er niet wakker van: het is gewoon een lekker rocknummer.

Diezelfde diehard fans konden trouwens hun hartje ophalen: Oberst greep opvallend veel terug naar ouder werk. 'Take It Easy (Love Nothing)', 'Four Winds', 'Old Soul Song', 'Bowl Of Oranges' en 'Lover I Don't Have To Love' volgden mekaar in sneltempo op, om pas daarna plaats te maken voor het nieuwe en très eighties klinkende 'Shell Games' - door Oberst aangekondigd met: 'For our next trip, you will see the illusion of sincerity.' waarna de lyrics 'My private life is an inside joke / No one will explain it to me' weerklonken. Oberst is niet de meest optimistische mens die er rondloopt, maar was vandaag toch bijzonder spraakzaam en gul: tijdens 'Arc Of Time' stond hij elk woord uit te beelden, bij 'Another Travelin' Song' kwam goeie vriendin Jenny Lewis van Jenny & Johnny op de basdrum meppen, en Oberst maakte er werk van om te laten weten hoeveel hij van ons houdt - 'Many kisses for you mwah mwah mwah' en na afsluiter 'One For You, One For Me' sprong hij zelfs het podium af om het publiek te gaan knuffelen.

Oberst leek zich té goed te amuseren vanavond om Bright Eyes voorgoed links te laten liggen. We duimen dat hij dat zelf ook beseft.

'Lover I Don't Have To Love' - die trompet van Nate Walcott! Die muzikale outro!

'This is a new song I co-wrote with Beethoven.' - Oberst kondigt, vol zelfspot, 'Road To Joy' aan.