null Beeld

Review: Broken Social Scene - Broken Social Scene

Omdat wij uw tijd niet willen verdoen met oeverloze inleidingen: de veertien songs op 'Broken Social Scene' stuiteren van hot naar her en zijn toch walgelijk catchy, zitten boordevol kekke elektronicaloops, zwellen aan als een bejaardenlul op viagra ...

Kristoff Tilkin

Omdat wij uw tijd niet willen verdoen met oeverloze inleidingen: de veertien songs op 'Broken Social Scene' stuiteren van hot naar her en zijn toch walgelijk catchy, zitten boordevol kekke elektronicaloops, zwellen aan als een bejaardenlul op viagra en verschrompelen als - hey, u begrijpt wat we bedoelen.


'Our Faces Split the Coast in Half' zet meteen de toon: Nick Drake-achtige fingerpickin', blazers die lijken op te warmen voor het grote werk en de rest van de groep die een rommelige jazzvibe neerzet - het resultaat is sweet music voor luie katerzondagmiddagen. In 'Ibi Dreams of Pavement (A Better Day)' spuwt frontman Kevin Drew richting - de titel was een weggever - Pavement, de song trekt vier en een halve minuut lang hortend en stotend voorbij een muur van My Bloody Valentine-gitaren en carnavaleske blazers. Over de strakke single '7/4 (Shoreline)' kunnen we kort zijn: wij hebben het voor zangeres Leslie Feist.


'Fire Eye'd Boy' is dan weer Sonic Youth in een opperbeste popbui: een hete golfstroom van twangy gitaren, een licht overstuurde bas, drums die vakkundig weggesneden werden bij Can - oké, de breakbeat zal misschien niet zo vaak gesampeld worden als 'Funky Drummer', maar wij gaan er telkens weer bij glimlachen. 'Windsurfing Nation' walst in hetzelfde gejaagde ritme, met zijn op hol geslagen indietronica en verrassend serviele guest vocals van rapper K-Os. Voor alle duidelijkheid: Drews teksten staan bol van de angst & verwarring, zoals te horen is in 'Superconnected': 'I really don't wanna think about those things anymore' stamelt hij, waarna de song zachtjesaan verpulvert, oplost in het Grote Niets. Hetzelfde overkomt 'Bandwith', een rusteloze schim van een song, slechts bij elkaar gehouden door een stuiterende 4/4-beat, de iele stem van Feist en een lamenterende slidegitaar.

Afgezien van het oeverloze slotnummer 'It's All Gonna Break' en het lauwe 'Handjobs for the Holidays' (niettemin: darn funny titel!) zitten er geen dipjes in 'BSS', en zelfs de skits zijn niet minder dan bloedmooi: zo is 'Finish Your Collapse and Stay for Breakfast' anderhalve minuut heerlijk dromerige Spielerei à la Fennesz. Meer van dat geëxperimenteer én andere versies van enkele nummers op 'BSS' zijn te vinden op de fijne bonus-en-bovendien-vreselijk-limited-edition-EP 'To Be You and Me' die bij de cd zit.

Kortom, zeg dat wij het gezegd hebben: 'Broken Social Scene' is een Geweldige Plaat, Broken Social Scene een Grote Groep.


(Broken Social Scene speelt op 15 december in de AB)

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234