Review: Broken Social Scene - You Forgot It In People

Even kijken: ze komen uit Canada, hun groepsnaam klinkt een tikje vergezocht, ze zijn met z'n tienen (of met z'n elven of z'n vijftienen - hangt ervan af hoe je telt) en flink wat leden staan op de loonlijst bij post-rock-verenigingen als Do Make Say...

Even kijken: ze komen uit Canada, hun groepsnaam klinkt een tikje vergezocht, ze zijn met z'n tienen (of met z'n elven of z'n vijftienen - hangt ervan af hoe je telt) en flink wat leden staan op de loonlijst bij post-rock-verenigingen als Do Make Say Think en A Silver Mt. Zion. Broken Social Scene móét dus wel epische, instrumentale rock à la Godspeed You Black Emperor! spelen, niet?

Niet dus: 'You Forgot It in People' is een pop-plaat. Wat Brendan Canning, Kevin Drew en co ook proberen - en ze proberen heel wat: ze voeren folky gitaargetokkel en een hartveroverende trombonesolo op in 'I'm Still Your Fag', wikkelen het skelet van een Dinosaur Jr.-song in een dunne synth-sliert voor 'Cause = Time', loungen een heerlijk eind weg met de stadstuin-exotica en deinende surfgitaren van 'Pacific Theme' - ze komen bijna altijd uit bij verrassend catchy popliedjes.

Ervaren post-rockers weten hoe ze een plaat moeten laten flowen: songs vloeien als vanzelfsprekend in elkaar over, en het lijkt bijna logisch dat het twinkelende, interstellaire 'Capture the Flag' uitmondt in het ziedende maar melodieuze 'KC Accidental'. De BSS'ers beseffen ook dat je de houdbaarheidsdatum van een song behoorlijk verlengt als je ze lichtjes saboteert: 'Almost Crimes' is een Strokes-song zoals Thurston Moore van Sonic Youth die bij elkaar zou dromen, met een brokkelige in- en outro en een gewurgde saxpartij in het midden, en dat alles zonder een spátje pop op te offeren.

Niet alle songs op 'You Forgot It In People' laten zich ogenblikkelijk meeneuriën, en het zwijmelende 'Lover's Spit' had misschien geschrapt mogen worden, maar wanneer Broken Social Scene straks op Rock Werchter het geweldige 'Stars and Sons' inzet - fluisterende zang over een New Order-baslijn, roezige gitaren onder eurodisco-handclaps en de mooiste melodie die wij de laatste maanden gehoord hebben - neemt het kippenvel op de wei ongetwijfeld epidemische vormen aan. Laat u morgen nog inenten tegen de vogelpest!