Review: Bryan Ferry op Gent Jazz Festival

Wat? Bryan Ferry op een jazzfestival? Jaha, Bryan Ferry op een jázzfestival.

Tom Raes

Beetje een rare headliner voor een jazzfestival, zou je denken. Maar Bryan Ferry is een man van vele vingers - een tiental, gaan de geruchten – en allemaal zitten ze in een andere pap. Minstens één ervan hangt zo in de pot met jazz, zo bleek op ’s mans ‘The Jazz Age’ uit 2012. De plaat flopte als de betere hoogspringer, maar enkele nummers werden weer opgeduikeld in het felbejubelde ‘The Great Gatsby’. Zo kwam het dat Roxy Music’s finestmaandag met een jazzorkest op Jazz Gent stond, en er in één moeite nog indruk wist te maken ook.

Ferry liet datzelfde jazzorkest (het toepasselijk genaamde ‘The Bryan Ferry Orchestra’) maandag ook de avond openen met enkele herwerkte instrumentale nummers van die plaat – waaronder een bijna onherkenbaar ‘Avalon’ van Roxy Music - voor hen uiteindelijk te vergezellen in een roaring twenties-versie van ‘Love Is the Drug’. Niet dat we erbij waren, bij die befaamde jaren twintig, maar met enige fantasie konden we er ons wel wanen. Zo nipten we plots iets geniepiger van onze cocktail dan daarvoor – die drooglegging, weet u wel.

Opmerkelijk genoeg was het daarmee uit met ongeremd jazzen: verdere nummers op de setlist zoals Roxy Musics ‘Oh Yeah’ en Ferry’s eigen ‘Reason or Rhyme’ kozen namelijk meer de kant van de originelen dan die van de herwerking. Zelfde verhaal voor de vele covers die voorbij kwamen – we telden zo ‘Jealous Guy’ (John Lennon), Crazy Love (Van Morrison) en Dylans ‘Knockin’ on Heaven’s Door’. Kreeg wel nog een laagje twenties-patina mee: de puike ‘Great Gatsby’-versie van ‘Back to Black’. Het jazzconcept bleek Ferry dus uiteindelijk wel erg losjes om het lijf te zitten. Stoorde hoegenaamd niet, maar op een jazzfestival kan je je er mits enige kwade wil wel vragen bij stellen. Gelukkig geen morzel kwaad in dat lijf van ons.

Géén Roxy Music, wel Ferry’s mannelijke versie van ‘Back to Black’: ‘You died a hundred times / I go back to her and you go back to black.’ Al 724 dagen moet de wereld het zonder Amy Winehouse stellen. Het blijven er 724 te veel.

Rinkelde beleefd met de juwelen, om het ook eens met John Lennon te zeggen.

‘Ik zou niet graag slaag krijgen van die achter de drums’- Het mag geweten zijn, Ferry’s drumster sloeg ráák.