Review: Buraka Som Sistema op Pukkelpop (Dance Hall)

Niks erger op een tweede festivaldag dan concerten die van a tot z gesmeerd lopen. Boring! Daar hadden die van Buraka Som Sistema, de Portugees/Angolese beschermelingen van M.I.A. en Diplo en de vaandeldragers van de kuduro, geen last van: zij moesten hun set inkorten vanwege een troep hardnekkig rondscharrelende chicks op het podium, die ze nota bene zélf uitgenodigd hadden. Fun!

Het optreden

De eerste helft van het optreden liep nochtans gesmeerd: MC's Kalaf Ângelo en Andro 'Conductor' Carvalho jutten de bomvolle Dance Hall op terwijl Li'l John en DJ Riot al even opzwepende beats & pieces - een mix van kuduro, grime, hiphop, baile funk en Braziliaanse hoempapa - uit hun laptop toverden. Passeerden de revue: Kalemba (Wegue Wegue)', een ronduit verschroeiend Aqui Para Vocês' en een schuimbekkend Tiroza', drie tracks uit het uitstekende Black Diamond'.

Een kwartier voor het einde nodigden Conductor en Kalaf een delegatie van vijftien meiden uit op het podium: die mochten vijf minuten lang hun kuduro - 't blijkt een soort Afrikaans slang voor harde kont' - shaken. Dolle pret, ware het niet dat de meiden in kwestie niet door hadden dat ze het podium na afloop langs de zijkant dienden te verlaten, in plaats van een voor een op hun dooie gemak van het podium te klauteren. Toen de mannelijke helft van het publiek daarop luidkeels Hoeren!' begon te scanderen, wees Conductor de meiden enigszins kordaat terecht: Ladies: we love you very much, but get the fuck off the stage!' Láchen!

En als u ons dan nu wilt excuseren: wij moeten dríngend onze okselvijvers gaan dempen.

Zie hierboven. Tenzij u de muziek bedoelt: Aqui Para Vocês' klonk nog nijdiger dan op plaat.

Zie boven.