Review: Calla - Collisions

'Collisions' van Calla heeft alles om géén succes te worden: een nietszeggende groepsnaam, een titel van dertien-in-een-dozijn, een hoesje van een matig begaafd graficus, en een sound die enige aanpassingsbereidheid vergt. De nummers zijn afkomstig uit het dichtbevolkte grensgebied tussen pop en rock, maar toch lijkt er van alles mis mee: ze klinken soms zachter en soms harder dan nodig, en trekken zich bar weinig aan van couplet-refrein-schemaatjes. Ook het tempo zit niet altijd goed. En dan is er nog de stem van Aurelio Valle: ooit een fluisterende rasp gehoord?

Niettemin: ons hoort u niet klagen, want juist doordat Calla z'n nummers zo fijntjes saboteert, klinkt 'Collisions' bijwijlen fan-tas-tisch. 'It Dawned On Me' heeft een verduveld catchy gitaarpartij die rechtstreeks uit een spaghettiwestern is gerukt en 'This Better Go As Planned' zou een hit kunnen worden, als je de kermend gezongen intro en het hortende ritme tenminste even vergeet. -'Initiate' - emotionele verkilling in een broeierig decor - is de meest uitgebalanceerde song van de plaat. 'Play Dead' stuurt een horde nijdige gitaren op een mechanische beat af - 'Send your love as an inside joke', adviseert Valle een niet nader benoemde medemens - en helemaal bloedspannend wordt het met 'Pulvarized', waarin Calla klinkt als een rockversie van Portishead.

Daarna breekt de wat minder beklijvende, maar nog altijd behoorlijk sterke tweede helft aan. Die bevat minder pop, en meer paranoia. Herinneringen aan Echo & The Bunnymen, Spiritualized, Triffids, Thin White Rope en vroege Cure vechten om voorrang en culmineren in de grande finale die 'Overshadowed' heet: lugubere zang, dan een bluesy baslijntje en tot slot een ferme klets lawaai.

Wij maken ons geen illusies: 'Collisions' is geen plaat voor de grote massa. Maar, hopen wij, wel één voor u.

undefined