Review: Capitol K - Island Row

Als je Fennesz én Fugazi én de 13th Floor Elevators in je platenkoffer hebt zitten, mag je niet alleen elke avond in onze living komen deejayen: de kans is ook reëel dat we je cd niet zomaar voor het kleiduifschieten zullen verzetten. Niet dat we ...

Als je Fennesz én Fugazi én de 13th Floor Elevators in je platenkoffer hebt zitten, mag je niet alleen elke avond in onze living komen deejayen: de kans is ook reëel dat we je cd niet zomaar voor het kleiduifschieten zullen verzetten. Niet dat we dat ooit van plan waren met de nieuwe Capitol K: de live-set van Kristian Craig Robinson op De Nachten - popliedjes voor stem, gitaar en iBook - behoorde tot het beste wat er dat weekend in Antwerpen te beleven viel. De supercatchy single 'Pillow' - samen met openingstrack 'City' het absolute hoogtepunt van deze plaat - kent u vast al van de radio: het lijkt wel een zoet liefdesliedje van zo'n virtuele Japanse popband, dat enthousiast werd opgefuckt door euh... iemand met platen van The Boredoms en Fischerspooner in zijn collectie.

'Island Row' klinkt net zo vitaal als 'Oops!', maar is compleet anders. De elektronische pop van Capitol K heeft iets psychedelisch, zoals in 'exuberant' en 'kleurrijk' en 'met veel geweldige, achterwaarts afgespeelde My Bloody Valentine-gitaren'. Af en toe leidt dat helaas tot wazige tracks die onze attention span behoorlijk op de proef stellen. Maar saai wordt het nooit. Robinson woont tegenwoordig in Londen, maar bracht een groot deel van zijn jeugd in het piepkleine oliestaatje Brunei door. Dat hoor je op 'Island Row': Capitol K schakelt vlot tussen big beat zonder big beats maar mét luide live-gitaren in 'Monster' en exotische post-rock in 'Darussalam', waarin hij dictafoonopnamen vanop een uitkijkpost boven het regenwoud van Borneo verwerkt. Robinson houdt van melodie én van feedback én van tape loop delay. En hij heeft platen van Ciccone Youth. Of hadden we dat al gezegd?