null Beeld

Review: Captain Beefheart - Doc at the Radar Station

We proberen ons de executive meeting voor te stellen waarop de copyright owners van het laatste handvol Captain Beefheart-platen beslisten om hún Beefheart-catalogus op cd uit te brengen. Remastered volgens de modernste digitale regels, maar verder zonder al te veel poespas.

Op die manier ligt voor ons een wisselvallig allegaartje Beefheart-platen uit zijn slotperiode: de onverknipte aanraders 'Shiny Beast (Bat Chain Puller)' uit 1978 en 'Doc at the Radar Station' uit 1980, het iets mindere slotakkoord 'Ice Cream for Crow' uit 1982, de stinkers 'Unconditionally Guaranteed' en 'Bluejeans & Moonbeams' (allebei uit 1974 - bij voorbaat tot mislukken gedoemde pogingen om een breder poppubliek te bereiken, wellicht op aanraden van de één of andere pief) en 'Live London '74', de registratie van een optreden in het Drury Lane Theatre die nooit verder geraakt was dan een obscuur Portugees label, ergens rond de eeuwwisseling.

In deze kolommen de grillige levensloop schetsen van Don Van Vliet, alias Captain Beefheart, zou ons te ver leiden - daar bestaan gespecialiseerde websites voor - maar dat zijn impact niet overschat kan worden, zullen onder anderen Tom Waits of Stef Kamil Carlens niet ontkennen. Geen lijstje van Beste Platen Aller Tijden of de ondoordringbare, experimentele dubbelelpee 'Trout Mask Replica' prijkt ergens in de bovenste regionen, maar da's vooral gewichtigdoenerij (probeer er bij gelegenheid maar eens naar te lúísteren: 't is niet te harden). Geef ons dan maar, zoals Patrick Carney van The Black Keys elders in deze TTT, 'The Spotlight Kid', het debuut 'Safe as Milk', 'Clear Spot' maar vooral 'Doc at the Radar Station', een plaat zo wispelturig en funky en onweerstaanbaar als de songtitels al doen vermoeden: 'A Carrot Is as Close as a Rabbit Gets to a Diamond' of 'Making Love to a Vampire with a Monkey on My Knee'. Soms heet een liedje ook gewoon 'Telephone'.

Geen platencollectie of goedgevulde iPod is die naam waardig zonder tenminste een stapeltje Beefheart-platen; laat, van deze zes re-releases, 'Doc at the Radar Station' (****) en 'Shiny Beast (Bat Chain Puller)' (***1/2) er twee van zijn. Over 'Unconditionally Guaranteed' en 'Bluejeans & Moonbeams' gooien wij graag de mantel der liefde én een schamele (*), en het beste van 'Ice Cream for Crow' (***) staat eigenlijk ook op de aanbevolen box 'The Dust Blows Forward, an Anthology' uit 1999, u duikelt 'm ongetwijfeld nog wel ergens op. 'Live London '74' (***) ten slotte is een verrassend heldere concertregistratie, met The Captain en zijn Magic Band in goeie doen, en zeker voor de CB-aficionados het ontdekken waard.

Don Van Vliet trok zich na 'Ice Cream for Crow' uit de muziek en in de woestijn terug, waar hij zich omschoolde tot succesrijk (maar even teruggetrokken) beeldend kunstenaar. Nieuwe liedjes moeten van hem dus niet meer verwacht worden; laat de (her-)ontdekking van de oude nú een aanvang nemen!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234