null Beeld

Review: Charles Bradley (Club Ziggo, Amsterdam)

In Amsterdam demonstreerde nieuwbakken soullegende Charles Bradley waarom u straks op Rock Werchter op de eerste rij moet staan: hij is een shot penicilline van de genezende soort.

Dakloos geweest, foute vrienden gehad, net niet richting Akelig Mannetje met de Zeis gestuurd na een verkeerd gevallen shot penicilline, broer door neef vermoord, supporter van Beerschot geworden: stellen dat Charles Bradley de gebraden kippen niet in de mond kwamen vliegen is toch zo ongeveer iets als staten dat Margaret Thatcher de Internationale niet als ringtone had.

Kommer, kwel, misère, ongeluk, tegenslag en rampspoed: de man die jaren in smerige achterafzaaltjes James Brown imiteerde is heel lang een arme duts in de grote knikkerbaan van het leven geweest.

Tot - na z'n zestigste pas - zijn groove ontdekt werd, hij in 2011 met het zieltjes openschroevende 'No Time for Dreaming' debuteerde, en plots het hotste stukje chocolate in soulland werd.

Nu is er 'Victim of Love', de even goeie tweede, en op een akoestische showcase in Amsterdam citeerde Bradley daar vol overgave uit: nieuwe nummers als 'Love Bug Blues', 'Where Do We Go From Here' en 'Strictly Reserved For You' klonken als oude soulstampers, geïnjecteerd met van de grond geraapte blues.

En dat meneer zijn klassiekers nog altijd kent, bleek uit krop in de keel duwende versies van 'Slip Away' (van Clarence Carter) en 'Falling In Love Again' (van The Kelly Brothers).

Bradley is bovendien het prototype van de goeierd: verkoopt aanzienlijke partijen love en peace, is kwistig met traanvocht, en vráágt altijd eerst of hij je in de kont mag knijpen. Maar vooral: zijn vertolkingen zijn doorleefd - zijn gegroefde gezicht een brailleboek over pech en tegenslag, zijn stem een klok die eeuwig op winteruur tikt.

Zaten tegen: het decor (Club Ziggo, in de plasticlelijke buurt van de Amsterdam Arena) en het publiek (luiig kletsend en matig geïnteresseerd). Maar dat doet niets af van onze vaderlijke suggestie dat u straks op Rock Werchter maar beter naar Charles Bradley gaat kijken: Hij Die Van De Pruillip Kunst Maakte is live een shot penicilline van de genezende soort.


Beluister Charles Bradley:

Charles Bradley: 'Love Bug Blues'

Charles Bradley: 'Slip Away'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234