Review: Cheikh Lo - Lamp Fall

Op World Circuit, het kwaliteitslabel dat we kennen van ondermeer Buena Vista Social Club en Orchestra Baobab, brengt de Senegalese singer-songwriter (maar ook drummer-percussionist-gitarist-arrangeur) Cheikh Lô zijn derde, alweer voortreffelijke cd...

Sander Van den Broecke

Op World Circuit, het kwaliteitslabel dat we kennen van ondermeer Buena Vista Social Club en Orchestra Baobab, brengt de Senegalese singer-songwriter (maar ook drummer-percussionist-gitarist-arrangeur) Cheikh zijn derde, alweer voortreffelijke cd uit. Twaalf zoetgevooisde bekkenwiegers, die naar goeie afropop-traditie uit verschillende vaatjes tappen: in dit geval reggae, Braziliaanse samba, Cubaanse guajira en Congolese rumba, al klinkt in alles de mbalax door. Mbalax is de muziek waarmee Youssou N'Dour (ook producer van Lô's knappe debuut 'Ne La Thiass') zijn carrière is begonnen: Senegalese funk, gestuwd door percussieroffels die hartritmestoornissen lijken te imiteren.

Van nature is mbalax een zenuwachtige groove uit de grootstad, maar Lô maakt er iets laidbacks, bijna landelijks van. Die rust vindt hij naar eigen zeggen bij Allah. Ongeveer de helft van de plaat gaat over god, of over Cheikh Ibra Fall, de spirituele voorman van de Baaye Fall-broederschap: Senegalese moslims die al dreadlocks droegen voor de eerste Jamaicaan dat deed. 'Lamp Fall', de titel van de cd en tevens van de tweede track, betekent overigens 'Het licht van Fall'. Van ons mag het schijnen zo hard het wil: Lô bezingt zijn geloof in de moedertaal, dus ons valt hij er niet mee lastig. Van één nummer hadden we wél een volledige vertaling gewild: 'Sama Kaani Xeen', een tintelende ballad die Lô in kennelijke staat van opwinding voor zijn vrouw heeft geschreven: 'Jij bent mijn chilipeper. Als ik je aanraak, moet ik al niezen'.

Lô speelt ook graag met de klank van instrumenten. De sax van Alfred 'Pee Wee' Ellis (ex-James Brown), talking drums, een accordeon, een sitar, castagnetten (!), een Hammond-orgel: op 'Lamp Fall' klinken ze alsof ze voor samenspel ontworpen zijn. En dan vergeten we nog 't Braziliaanse trommelkorps dat op drie nummers prominent zijn slag slaat. 't Is trouwens in Brazilië dat Lô het hoogtepunt van een plaat met maar één dieptepunt (de kampvuurhymne 'Zikroulah') heeft opgenomen: 'Kelle Magni', een anti-oorlogssong mét trekzak én 'peace and love'-refrein die je toch de dansvloer op duwt. Welk radiostation waagt zich eraan?