Review: 'Chvrches' op Les Nuits Botanique

Dat de groep uit Glasgow op deze vrijdagavond een volle Orangerie op de been krijgt, zégt iets. Omdat honderd meter verder de tiende verjaardag van Ed Banger gevierd wordt, en onder meer Justice, Breakbot en Busy P zijn komen opdagen. En ook omdat de renommee van Chvrches totnogtoe op slechts één karig radiohitje, een bijhorende EP en een hier en daar op het internet gedeelde clip hinkt. De eerste volwaardige plaat wordt later dit jaar verwacht.

Frederick Vandromme

Nog welsprekender is de vaststelling dat sinds hun passage op Les Nuits Botanique met iets meer enthousiasme naar die plaat mag worden uitgekeken. De afwisselend spacy en stemmige synth-songs van het trio (in casu: de ravissante Lauren Mayberry aan de microfoon, plus Iain Cook en Martin Doherty, elk zeventig kilo droog aan de laptop) komen live beter tot hun recht dan op ep. Ze doen overigens ook, méér dan we ons van de liveclips op YouTube konden herinneren, buitensporiger aan de jaren tachtig denken. Als de eightiesrevival – even achterom gekeken – alwéér nieuwe afsplitsingen kent, dan is dit er één die eer wil betuigen aan Scritti Politti én Sheena Easton tegelijk.

Geopend wordt er met ‘Lies’ (dat er, hoewel wat zwalpend en overstuurd, mee door kan), en met de mededeling: ‘We’re a band called Chvrches’. Terwijl je nooit het gevoel hebt naar een band te kijken en dat ook niet deert. Het is 2013. Vijftien jaar geleden had een collectief uit dit register zich in stilzwijgen gehuld om hun songs te onderstutten met mysterie van dunaldi. Chvrches daarentegen doet er alles aan om een open en – het is weekend voor iedereen – ontspannen sfeer te creëren, en dat lukt hen aardig. Of de songs nu traag of snel zijn, of allebei, het publiek danst en knikt altijd mee op de drumbeat. In het geval van het groepje tieners naast ons: doorgaans op die in het eigen hoofd. Chvrches presenteert zich als een trapezeact zonder valnet. Ze hebben nog een weg af te leggen, maar maken songs die tegelijk kwetsbaar én hevig pulserend zijn, en die steeds met het hoofd vooruit duiken. En dat siert hen.

Er wordt ook regelmatig de tijd genomen om een dialoog met het publiek aan te zwengelen: over hoe goed het weer hier is, dat onze tuinen mooi zijn en dat wij blijkbaar nog weten hoe plezier gemaakt wordt, terwijl er in urbaan Schotland niets van dat alles is. (‘Oké, soms maken we een béétje plezier.’) En als het plots over het superieure Belgische bier gaat (‘Iemand hier ooit al Tennent’s geprobeerd? Boecht!’), weet je dat het publiek al lang voor de goede zaak gewonnen is.

En kijk, dat was wellicht ook gelukt op basis van niets dan de tien nummers: als er al eens gaten vielen, werden die in het volgende nummer fluks weer dichtgereden. ‘Recover’, de single die u kent, wordt in het begin even vergald door die drie Franstaligen achter ons die aan een discussie beginnen met als thema: ‘Est-ce que cette chanson est sur l'ep ?’ – maar dat wordt daarna ruimschoots goed gemaakt. Voor wie Chvrches nog wil leren kennen: ze eindigden vijfde in de BBC’s ‘Sound of 2013’-hotlist, en worden door op één briloor sabbelende kenners omschreven als The Big Pink met vrouwenstem en een viscerale basdrum.

‘Recovery’. En song nummer 8: we kennen – wegens plaat nog niet uit en ons huiswerk niet gedaan – de titel van de song niet, maar het betreft het enige nummer gezongen door Doherty. Het doet wat aan het New Order van ‘True Faith’ denken en er dient, blijkens zijn voorbeeld, gedanst te worden op de wijze van de slecht gechoreografeerde epilepsieaanval. Aanstekelijk!

Dieptepunt

Relatief: ‘Now Is Not the Time’ blijkt live een wat valse trage waarin nogal opzichtig aan de hartsnaren getrokken wordt.

‘I’m injured, so please be kind to me. Please pity me. I had a wrist operation, so that’s what THIS is. It’s not fashion’, wijzend op het gipsverband rond de linkerpols. Het stond haar niet eens zo slecht.