Review: CHVRCHES (Trix)

Lauren Mayberry van Chvrches kwam online zo vaak in aanraking met misogyne opmerkingen dat ze er een vlammend epistel over schreef in The Guardian. Niks mee te maken, natuurlijk, maar het moet me toch even van de borst: Lauren is naast een coole griet en een geweldige frontvrouw ook een dótje.

vvp

Werd er vroeger al eens over de eigen benen gestruikeld bij de openingstrack, dan stond 'We Sink' er vanavond in Trix meteen als een huis: Chvrches is gegroeid als band - ze verontschuldigen zich nog amper wanneer ze het podium opklauteren - en de mindere puntjes die hun livesets vroeger hinderden, zijn nu dichtgeplamuurd met betere songs en méér van hot naar her stuiterende synths. Heden volgt een Chvrches-concert de structuur van een goeie heist movie: get in, get out, get away. Opkomen, met de vuisten zwaaien en - zó hard zijn ze nu ook weer niet veranderd - één en ander voorzien van een koddige bindtekst: 'Dit is al de grootste zaal waar we in Antwerpen hebben gespeeld. Duim omhoog!'

'Heden volgt een Chvrches-concert de structuur van een goeie heist movie: get in, get out, get away. '

Dat Lauren op podium stuntelig overkomt is - naast charmant - ook een troef voor de sound van Chvrches: met weinig meer dan wat machinerie op podium konden de geweldige nummers uit debuut 'The Bones of What You Believe' evengoed té afstandelijk en, welja, machinaal gaan klinken, maar dat deden ze niet - dankzij háár menselijkheid. Net goed: 'Lies', 'Recover', 'By the Throat', et al. zijn liedjes die, al zijn ze opgebouwd met Kraftwerk-achtige precisie, gevoelens huizen. Toch hoop ik dat Chvrches na hun volgende album genoeg centen heeft om een band mee te nemen: namen ze bij het machtige 'You Caught the Light' één keer een basgitaar ter hand, dan klonk dat in de grote zaal meteen drie keer zo breed. En ik durf niet eens te dénken aan wat een livedrum zoal met 'Gun' zou doen: kabóém, wellicht.

Goeie frontvrouwen zijn dun gezaaid; goeie frontvrouwen die al even adorkable zijn als Jennifer Lawrence, bestáán normaal niet. Niemand die Lauren daarvan wat heeft gezegd - en godzijdank daarvoor. Ze mist de zelfverzekerde uitstraling van een Robyn, maar dat mag - nee, dat móét - ook al eens. Niks tegen de Rihanna's en Beyoncés van deze wereld - ik ben fan - maar het is niet slecht dat er met Mayberry, Claire Boucher en Sky Ferreira ook alternatieven rondlopen: frêle artiestes met een mening, die op en top vrouw zijn, maar dan wel op hun eigen voorwaarden.

En Chvrches? Dat is een band on the rise, die straffer en straffer wordt. Als ze niet oppassen staan ze heel binnenkort in een grotere zaal in Antwerpen dan Trix. Duim omhoog!

'Tether' na de break, dat is: hallucineren zonder xtc en ademen zonder zuurstof, maar vooral ook stampen zonder gêne.

Was luid als het moest en gul met applaus, maar bleef te allen tijden een beleefde bende en vertrok vóór de derde pint: morgen is het een werkdag.