null Beeld

Review: Cidade De Deus (City Of God)

Zo één keer om de vijf jaar stoot je op een prent die je in één duizelingwekkende klap opnieuw doet ontdekken wat voor een heerlijk en opwindend medium de cinema kan zijn. We hebben het over films als 'Mean Streets', 'Reservoir Do...

Erik Stockman

Zo één keer om de vijf jaar stoot je op een prent die je in één duizelingwekkende klap opnieuw doet ontdekken wat voor een heerlijk en opwindend medium de cinema kan zijn. We hebben het over films als 'Mean Streets', 'Reservoir Dogs', 'Pulp Fiction' en 'Goodfellas', - onbetwiste meesterwerken die je in extase brengen, en die wereldwijd duizenden jongeren ertoe aanzetten zélf achter de camera te gaan staan. Aan dat lijstje kunnen we nu gerust de Braziliaanse splinterbom 'Cidade De Deus' toevoegen. Niet te geloven dat een straatarm ontwikkelingsland in staat is dit soort ultra-eigentijdse en virtuoos gemaakte in-your-face-cinema te produceren - tot nu toe associeerden wij de Braziliaanse cinema vooral met terneerdrukkende, in docu-stijl gedraaide films als 'Pixote' en 'Central Do Brasil', en zeker níet met dít soort frisse en van puur enthousiasme bruisende jongehondencinema waar de scheppingsvreugde als pinkstervuur vanaf spettert. Nu zijn er uit Zuid- en Midden-Amerika de laatste jaren wel meer van dit soort door Tarantino en Scorsese beïnvloedde pyrokinetische prenten komen aanrollen, zoals 'Amores Perros' en 'Y Tu Mamá También', maar 'Cidade De Deus' (regie: Fernando Meirelles en Kátia Lund) overtreft ze allemaal. Zoals een wervelstorm het dak van een huis kan trekken, zo blaast 'Cidade De Deus' je vanuit je bioscoopstoeltje naar de City of God, een armoedige, door drugsbendes en psychopatische moordenaars geregeerde sloppenwijk van Rio De Janeiro waar een mensenleven nog minder waard is dan een met vogelpest besmette krielkip: 'Hoe hard je ook rent, hier ben je altijd de lul,' horen we iemand zeggen. In razende 'Goodfellas'-stijl volgen we doorheen drie decennia - de jaren '60 tot en met '80 - een groepje explosieve en ultra-moorddadige drugsdealers en bendeleiders (sommigen zijn niet ouder dan negen jaar!) die in de barrio bloedige bendeoorlogen uitvechten: Knockout Ned, Benny, Wortel, en, de gevaarlijkste van allemaal, Li'l-Ze, een psychopaat van het zuiverste water die - letterlijk - moordt met de glimlach. De acteurs, allemaal van de straat geplukte amateurs, zijn fantastisch (met een speciale vermelding voor Firmino da Hora, de Braziliaanse Joe Pesci, in de rol van L'il-Ze), de soundtrack rockt, en de vormgeving is verbluffend: Meirelles en Lund, die allebei ervaring hebben opgedaan met het maken van videoclips en reclamespots, góochelen met split screens, fast forward, slow motion, freeze frames, en zelfs met de van 'The Matrix' bekende bullet time-fotografie. Vaak hindert dit soort modieuze effectjes alleen maar, maar in dit geval máken ze de film. Sommige criticasters hebben de regisseurs van mooifilmerij beschuldigd, maar die vlieger gaat niet op, zoals blijkt uit die onthutsende scène waarin twee kleine kinderen mogen kiezen tussen een kogel in de hand of in de voet: dit is geen mooifilmerij, dit is staalhard in your face. 'Cidade De Deus' is een krachtig in de ballen knijpende, hardhandig in de ziel grijpende en weergaloos gefilmde brok buskruitcinema die je niet alleen doet happen naar adem en in vervoering brengt, maar die je tevens met een mokerslag doet beseffen dat Brazilië een fucked up land is waar één en ander gruwelijk aan het mislopen is. Eigenlijk is dit de film die Scorsese had willen maken toen hij op de set van

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234