null Beeld

Review: Closer

Wat krijg je als mannen en vrouwen met mekaar clashen? Juist ja: een explosie van thermo-neukliaire omvang! Dat blijkt nogmaals uit 'Closer', een bikkelharde, roetzwarte, verbazend onromantische, op een toneelstuk van Patrick Marber gebaseerde film d...

Wat krijg je als mannen en vrouwen met mekaar clashen? Juist ja: een explosie van thermo-neukliaire omvang! Dat blijkt nogmaals uit 'Closer', een bikkelharde, roetzwarte, verbazend onromantische, op een toneelstuk van Patrick Marber gebaseerde film die iets tracht te zeggen over de Liefde, die verschrikkelijke demone, en haar trouwe sloerie, Seks. Er mocht wat worden verwacht van 'Closer', want de regie was in handen van niemand minder dan Mike Nichols, die in het verleden toch serieuze dingen heeft gedaan ('The Graduate', 'Carnal Knowledge', de televisieserie 'Angels In America') maar helaas ook minder serieuze dingen ('Heartburn', 'Regarding Henry', 'The Birdcage', 'What Planet Are You From?'). Het verhaal: Jude Law speelt Dan, een Britse would be-schrijver die het te pakken krijgt voor de Amerikaanse stripper Alice (Natalie Portman). De amoureuze spanningen nemen toe wanneer Dan door de knieën gaat voor de fotografe Anna (Julia Roberts) en Alice aanpapt met de dermatoloog Larry (Clive Owen). Wat volgt is een emotionele bokspartij vol verraad, bedrog, vernedering, en overspel. Formeel valt op 'Closer' erg weinig af te dingen: de dialogen zijn even scherp als kerfmessen (Larry: 'Ooit een menselijk hart gezien? Net een bebloede vuist!'), en de vertolkingen zijn voor de helft uitstekend: Natalie Portman, één van de ledenpoppen uit de nieuwe 'Star Wars'-trilogie, ontpopt zich bij afwezigheid van blue screens tot een bloedhete fernoes (een kleine schattige griet die eerst glimlacht en daarna met messen werpt), en Clive Owen ('King Arthur', 'Gosford Park') is als de met een viriele holbewonersmentaliteit gezegende dermatoloog Larry een wasechte revelatie (ineens beseften we dat Owen een uitstekende James Bond zou zijn: knijp je ogen half dicht en hij lijkt zelfs een beetje op Sean Connery!). Alleen Jude Law en Julia Roberts vallen wat flets uit, al blijft het natuurlijk een onwaarschijnlijke sensatie om La Roberts zinnetjes te horen uitschreeuwen als 'Hij heeft me gebeft en daarna heeft hij me vanachteren geneukt!' En dát is dan nog één van de meer déftige dialogen! 'Closer' onderscheidt zich door een verrassend on-Hollywoodiaanse rauwheid, maar vreemd genoeg was het die rauwheid die ons gaandeweg van de film wegduwde. Noem ons gerust softies, maar onze naar de zinderende romantiek van '2046' en 'Lost In Translation' smachtende zieltjes knapten finaal af op de liefdeloze atmosfeer, op het doelbewust seksueel expliciete taaltje, en op de onbeminnelijke personages, die niets liever lijken te doen dan mekaar emotioneel afslachten. Film en personages ademen een soort zuurheid uit, een ijskoude frigiditeit, die als vrieskou op het hart slaat. 't Zou weleens kunnen dat 'Closer' straks enkele oscars binnenhaalt - de film werd in Amerika overladen met lof - maar wij zijn van plan dit steriele spektakel zo snel mogelijk naar ons onderbewustzijn te verdringen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234