Review: Clouseau - Hoezo?

'Wanneer de regen daalt op straten / pleinen, perken / op dak en torenspits van / hemelhoge kerken /die in dit vlakke land de enige bergen zijn / Wanneer onder de wol­ken / mensen dwergen zijn / Wanneer de dagen gaan / in domme regelmaat / en bolle ...

'Wanneer de regen daalt op straten / pleinen, perken / op dak en torenspits van / hemelhoge kerken /die in dit vlakke land de enige bergen zijn / Wanneer onder de wol­ken / mensen dwergen zijn / Wanneer de dagen gaan / in domme regelmaat / en bolle oostenwind het land nóg vlakker slaat / dan wacht mijn land, mijn vlakke land.
'Hoezo?
Koen Wauters

Clouseau is ook een listig op de markt gemikte groep: zij klinken niet als de gemid­delde Vlaamse zanger, maar toch staan ze ook niet mijlenver van die Vlaamse zanger af. Als ze rocken, schoppen ze geen keet als bijvoorbeeld Raymond Van Het Groene­woud, en bij een ballad doen ze, zonder echt fluttig te worden, echt niemand zeer. Clouseau houdt zich ook verre van kleinkunst af: de teksten staan op het niveau van harterubrieken en Ivanovs beeldromans, maar op dat niveau stond ik ook toen het mij lang geleden eens vergund was om - roestig rijwiel aan de hand - een paar uur met een plaatselijk sexsymbool te tortelen in een verlaten dreef. Sindsdien weet ik ook waar de typisch Vlaamse snaar trilt.

Alle bekenden van deze elpee zijn inmiddels overbekend: het passabele 'Brandweer', het schijntje E Street Band 'Ze Zit', het mooie 'Louise' en het heel mooie 'Daar gaat ze', dat bij monde van Umberto Tozzi allang in Italië geweest zou zijn; het niet onaardige en van Ingeborg bekende 'Verlangen', het iets te pompeuze, iets te FM-matige 'Dansen' en de alweer passabele Gordon Campbell-cover 'Alleen met jou'. 'Kamerplant', nog een Campbell-cover, stelt zich iets te expliciet als mee­zinger aan, en van Costello's 'From a whisper to a scream' moet niemand een liedje maken dat 'Gefluister en geschreeuw' heet. 'Zij is van mij' is een hardop opgehaalde herinnering aan Raymond ten tijde van Louisette, en 'Wil niet dat je weg­gaat' is Jacques Brellerig en Herman van Veen-achtig, vooral wegens de pianobegeleiding a la Erik Van Der Wurff: Koen is een talentvolle zanger, maar om dit nummer niet pathetisch te laten klin­ken zal hij iets diepgaander moeten leven.