null Beeld

Review: Coely op Couleur Café 2013

Zonder kleerscheuren de examens doorgekomen, en sinds heden in het bezit van een middelbaar brevet: Coely, rapster dan weer zangeres of volksmenner in bijberoep. Ze snauwt niet maar gromt, dartelt als een wulpse gazelle, en maakt het mooie weer in kringen waar swag een epidemie is.

elv

Als kind liet ze zich injecteren met shots Whitney Houston en Michael Jackson, raasde ze in het zog van 50 Cent door de puberteit, en nu staat ze er helemaal zélf – ‘so ambitious, so outrageous. ’De Antwerpse wilt koste wat kost haar stek verzilveren in het safaripark van de hiphop, met het vooruitgestuurde ‘Ain’t Chasing Pavements’ als kapitein van haar team dat wel aardig draait, maar routine en ervaring mist.

‘Soulful Yeah’bijvoorbeeld ademde ambitie en stond als een blok beton – een kolos van een achterspeler die echter efficiëntie mist voor een lege goal. ‘Have It All’en ‘Bump’, rebellerende straatkinderen, hadden het óók: pit, gedrevenheid en een farse muil. Songs die blaffen zonder dat ze je de stuipen op het lijf jagen – tengere beats onder een warme flow die ons als gegoten zat.

En toch: ‘Pen & Paper’vertoonde kinderziektes – rodehond, vrezen we – en ‘Time’ had ons na een halve minuut al ergens achtergelaten. Terug over naar het goeie dan maar: elke keer haar compadre Dvtch Norri$ een versnelling hoger schakelde, flitste Baloji in gedachten voorbij. ‘All I Do’ was fijn, ‘Nothing On Me’ fijner, en goudklomp ‘Ain’t Chasing Pavements’ het fijnst.

Een opgestoken middenvinger naar de haters die in Coely een veredelde Azealia Banks zien. Haters maken groot.


Het moment

Coely beatboxte zich een weg door ‘Drop It Like It’s Hot’, deelde t-shirts en cd’s uit, en kwam ons beleefd een polleke geven. Vrijgevig en met twee woorden pratend: zo mogen er meer zijn.


Het publiek

Al wie thuis geen aandacht krijgt, moet hiér aan zijn trekken komen. U gilde, stuiterde en kladderde uw gezicht vol verf. Stond u beeldig. Echt.


Quote

‘It all started with this song.’Een betere aanloop naar ‘Ain’t Chasing Pavements’ bestaat niet. Een betere Belgische hedendaagse hiphopsong evenmin.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234