Review: Corinne Bailey Rae op Rock Werchter 2010 (Pyramid Marquee)

Met Corinne Bailey Rae is het een beetje als met Norah Jones: een uitstekende stem en een meer dan degelijk musicerende backingband, maar echt beklijven doen haar songs net iets te weinig. Die afro mocht er anders wel wezen.

Het optreden

Twee jaar geleden verloor Corinne Bailey Rae haar echtgenoot Jason Rae – death by misadventure', luidde het verdict van de lijkschouwer met dienst - maar haar joie de vivre leek ze er niet mee kwijtgespeeld: een stralende glimlach van oor tot oor, en na ieder nummer kon er een oprecht Thank you so very much' vanaf. U was dan ook een dankbaar publiek, dat gewillig meedeinde op de warme bassen, enthousiast in de handen klapte voor de onvermijdelijke drumsolo, en - voor zover dat mogelijk was in de onmenselijke hitte - uitbundig stond te grooven op wat de toetsenist uit zijn al even onvermijdelijke funky orgeltje toverde. Het was allemaal best aangenaam, en op het laatst werd het zelfs even ontroerend met een trage, gedragen versie van Que Sera Sera' (Corinne: Al sinds mijn kindertijd één van mijn favoriete nummers'). Maar zoals gezegd: echt beklijven deed het zelden. De ideale muziek voor op een tuinfeestje, quoi. Zou ze deze zomer nog te boeken zijn voor een Humo-barbecue? Geld hebben we niet, maar wel overheerlijke brochetten.

Put Your Records On', het hitje waarmee Corinne Bailey Rae vier zomers geleden doorbrak, blijft haar meest aanstekelijke nummer . Dat ze er zo meer zou moeten pennen.

Vooraf vroegen vrienden ons hoe we ons zouden handhaven op een zwaar rockfestival. Geen nood jongens: we'll manage'. Dat is zo. Meer zelfs: wij zien duizend keer liever een optreden van Corinne Bailey Rae dan van Coheed and Cambria, Rise Against of Paramore. Nog een geluk dat die puistenkoppen van Enter Shikari er dit jaar niet bij zijn.