Review: Creature With The Atom Brain op Boomtown 2012

Spelen in het voorprogramma van Mark Lanegan, het is een van de dingen op de lijst van dingen die we ooit nog willen doen - meteen na ‘niet meer bang zijn van Mark Lanegan’ – maar die van Creature With The Atom Brain zijn ons een stap voor geweest. Al stonden ze woensdag gewoon in Gent. Ook al niet slecht, schijnt het.

Twee drummers is al meteen een hele hoop. Er zijn groepen die er met eentje eigenlijk al te veel hebben, maar Creature is een moedige band: maar liefst twee stuks. Onversneden. Nu hadden we wel eens eerder groepen gezien die zich van twee drummers bedienen, maar nog niet veel met een resultaat dat we bevredigend zouden noemen. Woensdagavond dus wel. Waarvoor felicitaties.

Wie trouwens afging op de beschrijving en kwam voor muziek à la Lanegan, ging zonder die muziek weer naar huis. De Grote Brompot heeft Creature namelijk niet gekozen omdat ze gelijkaardig zijn aan zijn muziek, wél omdat ze gewoon een goede, degelijke groep zijn. Het rockte, maar dan ook weer niet te hard. Het klikte, maar het bleef binnen de perken. Soms is dat te weinig, soms is dat net goed genoeg. Woensdag was dat goed genoeg.

Hoogtepunt?

Die kleine drumbattle tussen de twee heren vellentemmers mocht er wel best zijn.

Dieptepunt?

Het feit dat niet elk groepslid een baard droeg zoals die van de bassist.

Blikvanger?

Voor één keertje: het publiek. Zagen wij daar niet Little Trouble Kids staan? En daar, is dat niet Tom Barman die daar met een sigaret in de mond staat te ouwehoeren? Nee, wij zijn Story nog niet. Maar celebrities spotten is gewoon leuk.

Quote?

Mark Lanegan is géén fan van ons– Dat is alleen maar omdat Mark Lanegan van niémand fan is.

Applausmeter