Review: Damien Rice - O

Koppig, zo hebben we onze singer-songwriters graag. De Ierse ex-busker Damien Rice liet er zich door James Bond-arrangeur David Arnold toe overhalen zijn debuutplaat te mixen in een dure studio, vond het resultaat niet goed en trok zich vervolgens ee...

Koppig, zo hebben we onze singer-songwriters graag. De Ierse ex-busker Damien Rice liet er zich door James Bond-arrangeur David Arnold toe overhalen zijn debuutplaat te mixen in een dure studio, vond het resultaat niet goed en trok zich vervolgens een jaar lang terug in zijn 'mobiele studio' - lees: hij zwierf met zijn achtsporenrecorder onder de arm langs steden, huizen en slaapkamers, op zoek naar geluiden om zijn songs over onbestemde verlangens & stukgelopen liefdes mee op te tuigen. Het resultaat klinkt precies zoals het moet: ongepolijst, maar nergens slordig.

'O' fluistert zich op gang met 'Delicate' en 'Volcano', broze liedjes die dankzij de spaarzame arrangementen (viool, cello, piano) prachtig tot hun recht komen. Maar het mag niet té mooi worden: als Lisa Hannigan (wonderlijke zangeres!) 'The Blower's Daughter' naar een hoogtepunt lijkt te leiden, snijdt Rice haar abrupt de pas af. Net als 'Cannonball' is dit zo'n nummer waarvan je weet: geef het aan een topproducer en hij maakt er een wereldhit van.

Rice is een liefhebber van subtiele geluidsgrapjes: het kindergelach op de achtergrond in 'Older Chests', de klinkende glazen in 'Cheers Darlin'' - een toogwals waarin een duidelijk benevelde Rice zijn ex naar de hel verwenst. Soms permitteert de troubadour zich wat bombast, en soms werkt dat: de vette strijkers in 'Amie' ontlokten ons nog een goedkeurend gebrom, maar het koor van grafstemmen (grafstemmen!) in 'Cold Water' vonden wij eerlijk gezegd al wat lachwekkend, en bij de operafinale in afsluiter 'Eskimo' beseften we weer waarom een cd-speler een forward-toets heeft.

Maar laat dat de pret niet drukken: op z'n beste momenten is 'O' een ijzersterk plaatje. Nu en dan doet Damien Rice nog aan David Gray en Nick Drake denken, maar als het even meezit, is hij binnenkort zélf een referentie. Tot spijt van wie het benijdt: als de nachten straks weer kouder worden, mag 'O' ons komen warmhouden.