Review: Damon Albarn op Rock Werchter 2014

Met zijn maats van Blur lukte het Damon Albarn vorig jaar om een hele wei in te pakken, maar kan hij het ook alleen, in de KluB C?

Goeie vraag. Om te beginnen: ‘alleen’ is relatief. Op de affiche staat ‘Damon Albarn’, maar hij bleek zijn nieuwe begeleidingsgroep The Heavy Seas te hebben meegenomen. Minder bekend dan Blur, maar evenmin kleuters.

Eerste vaststelling: Albarn ging in Werchter vandaag voor een beproefde opbouw – het begon rustig, en de knallers en de meezingers zaten keurig achteraan. Tweede vaststelling: ook als hij ingetogen en met kromme rug over zijn piano gebogen zit, schurkt zijn innerlijke showman zich voortdurend tegen het publiek aan. Eén opgeheven arm, en iedereen zong luid mee met een song die nauwelijks twee maand oud is en omzeggens nooit op de radio gespeeld werd. Eén slap handje en het meezingen stokte. Drie wimpers die wat wind vingen, en vijfduizend armen zwaaiden van links naar rechts.

Albarn – die, hoorden we net uit onverdachte bron, er blijkbaar op staat enkel van de rechterkant gefotografeerd te worden – bracht vandaag een volgepakte set. Te weten: zés Gorillaz-tracks (‘Tomorrow Comes Today’, ‘Slow Country’, ‘Kids With Guns’, ‘El Manana’, ‘Clint Eastwood’, ‘Don’t Get Lost In Heaven’), tweemaal The Good, the Bad & the Queen (‘Three Changes’, ‘Kingdom of Doom’), één Rocket Juice & the Moon (‘Poison’), twee van Blur (‘Out of Time’ en ‘All Your Life’, een b-kantje van ‘Beetlebum’) en nagenoeg zijn volledige, twee maand oude soloplaat.

Kortom: een mooie dwarsdoorsnede van Albarns carrière, maar het zijn ook veel songs op één uur twintig minuten, heel veel. De aandachtsboog kende halverwege, tijdens drie slepende pianosongs, ook even een appelflauwte. En nu het neuten toch een aanvang heeft genomen: tijdens ‘Out of Time’ – een van de allermooiste songs uit de Blur-catalogus en hier in 2013 nog een absoluut hoogtepunt – zag je onmiskenbaar een veeg routine over het gezicht van Albarn zwemen. Het bleken, toen het vuur een song later plots weer hoog opflakkerde, allemaal details.

Wie op basis van de setlist trouwens een makkelijke ‘greatest hits’-set vermoedt, of wie denkt dat Albarn zichzelf stond te coveren, had erbij moeten zijn. Gorrilaz-single ‘Tomorrow Comes Today’ kreeg bijvoorbeeld een ontbeende versie mee, maar klonk beter dan we het ons herinneren van op plaat (en we vinden hun platen goed). ‘Kids With Guns’ had een adrenalineshot gekregen, en voor wat tijdens ‘Clint Eastwood’ gebeurde kunnen wij enkel deemoedig het hoofd buigen en ‘hoogtepunt’ prevelen.

Ook: songs die op solodebuut ‘Everyday Robots’ nog bedeesd en koudbloedig klonken, kregen nu een volle, warme en weelderige uitvoering mee. ‘Lonely Press Play’ en ‘Everyday Robots’ waren bijvoorbeeld een sterk openingsduo. ‘Hollow Ponds’ was ook al een hoogtepunt. Speciaal: tijdens die laatste werden de trompetpartijen ingespeeld door de PA-man, op honderd meter afstand van het podium. Hij trok halverwege ineens zijn instrument van onder het mengpaneel, alsof hij zijn lunchbox bovenhaalde, en achteraf keek hij de omstaanders aan met een blik die zei: ‘Nog nooit een trompet gezien?’


Het moment

‘Clint Eastwood’, de allereerste hit van Gorillaz, was vandaag ook het allereerste onbetwiste ‘Fuck yeah!’-moment van Rock Werchter. Meteen daarna: een sterk, tegelijk vrolijk én pakkend ‘Mr. Tembo’. Op plaat liet de song ons koud: zelf blij te kunnen vaststellen dat we niet te beroerd zijn om onze mening bij te stellen. Topconcert.


Het publiek

Reageerde uitzinnig op de hoogtepunten, en zong uitgebreid mee met de onbekende songs.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234