Review: Dandy Warhols - Odditorium odr Warlords of Mars

Alle knoppen van de effectenbak van je gitaar uitproberen, ongegeneerd roepen wat er in je opkomt en - de tong in de wang - de poses van je muzikale helden imiteren: men moet een avond in een zweterig repetitiehol hebben doorgebracht om er de lol van...

Alle knoppen van de effectenbak van je gitaar uitproberen, ongegeneerd roepen wat er in je opkomt en - de tong in de wang - de poses van je muzikale helden imiteren: men moet een avond in een zweterig repetitiehol hebben doorgebracht om er de lol van in te zien. The Dandy Warhols hebben van dit soort ongein een carrière gemaakt, en op 'Odditorium Or Warlords of Mars' - de titel alleen al - is het opnieuw van dattum.

De plaat begint met een melige, gesproken introductie en vervolgt met 'Love Is the New Feel Awful' en 'Easy': twee langgerekte jamsessies met apestonede zanglijnen, enthousiast binnenvallende blazerssecties en hier en daar een rondvliegende spacecake. 'Everyone Is Totally Insane', 'Holding Me Up' en 'Down Like Disco' bevatten dezelfde ingrediënten, maar zijn wel echte songs - helaas geen erg goede. En dat opperdandy Courtney Taylor-Taylor nog altijd een Stones-freak is, bewijst hij met 'All The Money Or the Simple Life Honey': Jagger en Richards zullen er goedkeurend bij knikken.

Wat hebben we nog meer? 'The New Country' (opgevoerde bluegrass) en 'Did You Make a Song with Otis' (een ode aan de kleine van Birgit Van Mol?) vallen in de categorie koffiepauzemuziek, 'There Is Only This Time' is een mantra voor beginnende hippies en 'Smoke It' is gewoon 'Hate to Say I Told You So' van The Hives, maar dan in een lagere versnelling. De plaat sluit af met 'A Loan Tonight': een woordspeling op een eindeloze lap herrie die we gemakshalve maar duister zullen noemen.

The Dandy Warhols hebben iets van een te lang volgehouden muzikantengrap, en je kan hun platen moeilijk goed of slecht noemen, maar bekijk het van goeie kant: 't is prettig dat er nog rockers bestaan die zichzelf niet al te serieus nemen. Tot de volgende!