Review: Daniel Lanois - Belladonna

Zoals een wall of sound vroeger de hand van Phil Spector verried, zo herken je een Daniel Lanois-productie aan het broeierige, open geluid, dat beelden oproept van Amerikaanse woestenijen in de ondergaande zon. U2, Emmylou Harris, Bob Dylan en een ha...

Zoals een wall of sound vroeger de hand van Phil Spector verried, zo herken je een Daniel Lanois-productie aan het broeierige, open geluid, dat beelden oproept van Amerikaanse woestenijen in de ondergaande zon. U2, Emmylou Harris, Bob Dylan en een handvol anderen hadden er veel succes mee, al vroegen wij ons soms af hoe groot hun eigen inbreng nog was. De vorige soloplaten van Lanois toonden alvast aan dat zijn eigen liedjes niet moesten onderdoen voor het werk van de grote namen.

Maar 'Belladonna' is een ander soort plaat. Lanois keert terug naar zijn jonge jaren, toen hij samen met ambient-uitvinder Brian Eno instrumentale sfeerstukken maakte. 'Belladonna' is dan ook een plaat zonder zang - alleen in 'Oaxaca' hoorden we wat ijle, woordloze klanken van Daryl Johnson - maar met des te meer sfeer: denk aan the deep south, aan Mexico, aan Jamaica, aan ongenadige brandende zonnen, en sombere, van een stoppelbaard voorziene mannen met geladen revolvers - naderend onheil zou een goede samenvatting kunnen zijn.

Lanois zet vooral zijn geliefde pedal steel in, hier en daar een slide, een piano, wat percussie en een trompet, maar (gelukkig) niet de keyboards die Eno zou laten aanrukken. Hij kwam ook niet in de verleiding er songs van te bakken, maar liet het bij dertien schetsen, met titels als 'Agave', 'Desert Rose', 'The Deadly Nightshade' en 'Todos Santos'.

Eerlijk is eerlijk, we horen Lanois liever liedjes zingen, maar als de zomer dit jaar weer tegenvalt, zal 'Belladonna' nog regelmatig in onze cd-speler zitten.