Review: Daryll-Ann - Trailer Tales

Hommeles in de Bible Belt: ergens in Missouri stapt Clyde woest snuivend, afgezaagde tweeloop onder de arm, in z'n aftandse pick-up. Het ziet er slecht uit voor Billy Bob van 'Billy Bob's Bakery - Puttin the Bread back into Inbred'. Gisteren heeft di...

Hommeles in de Bible Belt: ergens in Missouri stapt Clyde woest snuivend, afgezaagde tweeloop onder de arm, in z'n aftandse pick-up. Het ziet er slecht uit voor Billy Bob van 'Billy Bob's Bakery - Puttin the Bread back into Inbred'. Gisteren heeft die met een nauwelijks ingevette deegrol de cherry van Jolene, Clydes dertienjarige zusje gepopt, waarna hij het meisje halfnaakt weer naar huis heeft gejaagd. 'Bastard!', denkt Clyde terwijl zijn pick-up zich een weg baant tussen bergen huisvuil, verroeste koelkasten en autowrakken, 'Hoe durft hij de cherry van dat onschuldige kind te poppen? Dat kwam mij toe!'

Kijk, dát soort verhalen verwachten wij dus op een plaat die 'Trailer Tales' heet. Helaas komt deze cd uit Nederland, waar 'trailer' de benaming is voor een surplacende caravan - in dit geval het buitenverblijf van Jelle Paulusma, de zanger/gitarist van Daryll-Ann, die grotendeels verantwoordelijk mag worden geacht voor deze plaat. En meteen ook voor de grootste Nederlandse hype sinds de vorige grote Nederlandse hype, die ons nu even ontglipt.

Mocht u zich afvragen waarom deze plaat zoveel beroering heeft veroorzaakt: wij hebben er absoluut geen idee van. Twaalf saaie, mierzoete tracks kabbelen melodieus voorbij, en dan is het gedaan, over with, schluss. Impact op de kosmos: nul. Opwinding: nihil. Rock-'n-rollgehalte: zippo. Já, Daryll-Ann heeft een eigen geluid, maar dat kan van het hemeltergende Within Temptation ook gezegd worden. Já, 'Serenades for the Lonely' met z'n ontwapenende sixties-blazerssectie swingt wel een beetje, en já, vreet jullie hart uit, Krezip: de jongens van Daryll-Ann zingen vlekkeloos Engels. Maar meer weten we à décharge echt niet te verzinnen.

Kijk, ooit, als we een plaid over onze benen moeten leggen om warm te blijven en ons eten in koffie moeten soppen om het naar binnen te kunnen werken, zullen we dit misschien wel het einde vinden - ook wel omdat het ware einde dan schrikwekkend dichtbij zal zijn. Maar tot dat moment blijft 'Trailer Tales' het muzikale equivalent van in lauwe dweilen gewikkeld worden. Nú overal te koop.