Review: David Bowie - 'Ziggy Stardust and the Spiders From Mars: the Motion Picture Soundtrack'

Op 3 juli is het dertig jaar geleden dat David Bowie zijn legendarische 'Ziggy Stardust'-tournee afsloot: na de laatste tonen van de Velvet Underground-cover 'White Light White Heat' richtte hij een dankwoord tot het publiek in de Londense Hammersmit...

Op 3 juli is het dertig jaar geleden dat David Bowie zijn legendarische 'Ziggy Stardust'-tournee afsloot: na de laatste tonen van de Velvet Underground-cover 'White Light White Heat' richtte hij een dankwoord tot het publiek in de Londense Hammersmith Odeon, en kondigde meteen zijn 'definitieve' afscheid aan. Het daaropvolgende 'Rock 'n' Roll Suicide' heeft nooit toepasselijker geklonken. De verbijstering bij medemuzikanten (behalve gitarist Mick Ronson, die eerder al op de hoogte was gebracht), entourage, platenbazen en fans was algemeen, en 's anderendaags kopten de kranten in koeien van letters over het afscheid. Het optreden zou voor altijd herinnerd blijven als 'The Retirement Gig'.

Vandaag wordt het integrale concert - gefilmd door D.A. Pennebaker - op dvd en dubbel-cd uitgebracht. Opgefrist en wel, want met Bowie-intimus Tony Visconti achter de remix-knoppen werd de erbarmelijke geluidskwaliteit grotendeels hersteld. De soundtrack is niet alleen een historisch document voor Bowie-fans, maar een stevige live-cd tout court. Play it wel zeer loud.

De man en zijn Spiders from Mars zijn in goeien doen, en noch de songs van wat toch Bowies beste plaat mag worden genoemd, 'Ziggy Stardust', noch de welgekozen covers (naast 'White Light White Heat' ook een ontroerend 'My Death' of 'La mort' van Jacques Brel en een pompend 'Let's Spend the Night Together' van The Stones), noch het 'oudere' werk ('Space Oddity', het maar liefst zestien minuten durende 'The Width of a Circle', andere) klinken vandaag gedateerd. Voor de tracklisting: zie www.humo.be (rubriek 'Rock Etc./De Werkgroep'). En wil iemand een keer met bekwame spoed een standbeeld oprichten voor Bowies betreurde gitarist en rechterhand Mick Ronson?