Review: David Sylvian - Blemish

David Sylvian liet zich in het verleden vaak leiden door zijn hang naar all things sophisticated - van de make-up en de peroxyde-blonde bles in zijn Japan-dagen tot de vlekkeloze, wat steriele sound van zijn vorige plaat 'Dead Bees On A Cake' - maar ...

David Sylvian liet zich in het verleden vaak leiden door zijn hang naar all things sophisticated - van de make-up en de peroxyde-blonde bles in zijn Japan-dagen tot de vlekkeloze, wat steriele sound van zijn vorige plaat 'Dead Bees On A Cake' - maar voor 'Blemish' heeft hij alle ballast overboord gegooid. In de kleine lettertjes op de hoes geen spoor van vaste medewerkers als Steve Jansen en Ryuichi Sakamoto: dit keer heeft Sylvian nagenoeg alle songs zelf geschreven en gespeeld. 'Blemish' is een fascinerende oefening in weglaten geworden.
Nergens zijn bas of drums te horen. De titeltrack drijft 14 minuten lang op een echoënde gitaar, atmosferisch gekraak en Sylvians gestileerde croon. 'I'm fading fast', zingt hij, en 'Can't find the link between me and her'. Zij merkt het niet eens.
'The Only Daughter'
snijdt je adem af: Sylvians woorden smelten weg, en in de verte - aan de andere kant van de heuvel - lijkt een muezzin tot het gebed op te roepen. De drie korte tracks met improvisaties van avant-jazz-gitarist Derek Bailey zijn de meest uitdagende nummers op 'Blemish', maar de elektronische waas van Fennesz in 'A Fire in the Forest' is balsem voor je trommelvliezen. De song beamde ons meteen naar Jodie Fosters paradijselijke strand in 'Contact'. Nostalgie gevangen in een illusie van enen en nullen.
U zal moeten zoeken naar 'Blemish': de plaat is maar in een paar platenzaken en via Sylvians website (www.davidsylvian.com) te koop. Maar wij zouden het toch maar doen.