Review: Dayna Kurtz - Beautiful Yesterday

In 'I Got It Bad' op 'Beautiful Yesterday' gaat Dayna Kurtz in duet met Norah Jones, en als het op power en overtuigingskracht aankomt wint ze met vlag en wimpel. Haar doorleefde, donkerbruine stem speelt ook de hoofdrol in de elf andere nummers, mee...

In 'I Got It Bad' op 'Beautiful Yesterday' gaat Dayna Kurtz in duet met Norah Jones, en als het op power en overtuigingskracht aankomt wint ze met vlag en wimpel. Haar doorleefde, donkerbruine stem speelt ook de hoofdrol in de elf andere nummers, meestendeels met smaak gekozen covers. Kurtz voelt zich thuis in dit broeierige allegaartje van jazz, blues en Broadway-deuntjes. Ze maakt van Leonard Cohens 'Everybody Knows' een naar zwerfkatten en vuilnisbakken ruikende blues, en brengt een versie van Princes 'Joy In Repetition' die meer down to earth klinkt dan de Meester zelf ooit zal komen. Ook heel mooi zijn 'Amsterdam Crown', van singer/songwriter Eszter Balint, en Kurtz' trage interpretatie van de uit een Russische wodkafles opgekringelde evergreen 'Those Were The Days'.

Toch zijn we niet helemaal tevreden over 'Beautiful Yesterday', want het liefst van al horen we Kurtz haar eigen grillige liedjes zingen, en daarvan staan er maar drie op de plaat. Alleen al de titelsong - drie coupletten pikzwarte eenzaamheid en dan een finale die pijnlijk mooi openbloeit - bewijst dat Kurtz niet onderdoet voor haar grote voorbeelden.

'Beautiful Yesterday' is niet zo verpletterend als Kurtz' vorige cd, het grotendeels zelfgeschreven 'Postcards From Downtown', maar als we moeten kiezen tussen 'Beatiful Yesterday' en de nieuwe van Norah Jones, dan weten we het wel. En u hopelijk ook.