null Beeld

Review: De battre mon coeur s'est arrêté

Goeie langspeelfilms over duistere, troebele, en gespleten zielen: we zien ze veel te weinig. Maar dit is er eentje! We volgen Thomas, een barse jongeman - leren jasje, zwarte bottines - die voor rekening van een schimmige onroerendgoed-vennootschap ...

Erik Stockman

Goeie langspeelfilms over duistere, troebele, en gespleten zielen: we zien ze veel te weinig. Maar dit is er eentje! We volgen Thomas, een barse jongeman - leren jasje, zwarte bottines - die voor rekening van een schimmige onroerendgoed-vennootschap appartementen sloopt, krakers aftuigt, en wanbetalers de stuipen op het lijf jaagt door ratten in de woningen los te laten. Dat Thomas van goeie muziek houdt - hij luistert voortdurend naar electro - wast zijn zieltje amper wit: ziehier een klootzak van het zuiverste water. En toch: wanneer Thomas toevallig zijn oude pianoleraar Mr. Fox terugziet, voelt hij iets tintelen in zijn vingertoppen en beginnen oude dromen te herleven. In de onrustige geweldenaar blijkt warempel een begaafd pianist te schuilen. Klinkt die plot enigszins vertrouwd? Tuurlijk, want 'De Battre...' is de remake van 'Fingers', één van de laatste echt goeie films van de jaren zeventig, met Harvey Keitel als maffiahulpje dat heen en weer wordt geslingerd tussen een criminele vader en een artistieke moeder (hé: meestal is het andersom, meestal zijn het de Amerikanen die Franse films remaken!). Jacques Audiard ('Sur Mes Lèvres') doet de seventies-cinema trouwens alle eer aan: zijn regie is heftig, koortsig, vol-op-het-gaspedaal-duwend en rauw-op-het-vel-zittend, en de toon van zijn film is ongemeen somber: het gevoel dat het straks allemaal wel in orde zal komen, is ver weg. Het middenstuk van de film zucht onder een zekere longueur, maar Romain Duris, een door pure kernenergie aangedreven acteur (zie ook 'Exils'), is erg goed in de hoofdrol. Weet u, met personages als Thomas - mannen die wéten dat hun roeping elders ligt maar zich niet kunnen losmaken van hun job - voelen wij een connectie. Niet dat wij, in plaats van over cinema te schrijven ineens piano zouden willen gaan spelen, - neen, wij willen iets anders. In onze stoutste dromen bekwamen wij ons met veel enthousiasme in de Perzische tapijtenbusiness, om vervolgens met kunde een vliegend tapijt te ontwerpen, er sierlijk op te klimmen, en met de middelvinger omhoog weg te zweven.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234