Review: De Portables - Girls Beware!

De laatste keer dat we de hip-o-meter in het kantoor van Humo's Chef Pop checkten, was post-rock - een ziljoen derderangs Tortoise-copycats en misschien vijftien goeie bands - virtueel dood. Zo diep was het genre onder de dikke rode streep gezakt die...

De laatste keer dat we de hip-o-meter in het kantoor van Humo's Chef Pop checkten, was post-rock - een ziljoen derderangs Tortoise-copycats en misschien vijftien goeie bands - virtueel dood. Zo diep was het genre onder de dikke rode streep gezakt die what's hot van what's not scheidt. Het kan de De Portables ongetwijfeld aan hun reet roesten, want op hun nieuwe plaat pakken de heren uit met (nog) meer kleur, meer melodie en sterkere songs dan voorheen. 'Girls Beware!' had amper vijf luisterbeurten nodig om de uitstekende voorganger 'Rosegarden' compleet uit ons geheugen te wissen.

Alles op 'Girls Beware!' lijkt voortdurend in beweging. Songs vouwen zich open als omgekeerde origami in slowmotion. Niemand lijkt zich te bekommeren om strofen, refreinen en bruggetjes, en toch komen De Portables steeds weer uit bij popmuziek. Vaak wagen ze zich - voortgestuwd door een pompende bas - aan lange interstellaire excursies; soms mogen gitaren minutenlang om elkaar heen cirkelen, maar telkens weer duiken er onverwachte flitsen op van pure pop-briljantie, zoals de lichtjes getweakte zangpartij aan het eind van 'The Riddesonofa': beetje Air, beetje 'Running Girl' van Ooberman, beetje fantastisch.

Als er al eens een korte dip is - ter hoogte van 'Anal Intruder', bijvoorbeeld - wordt die weer goedgemaakt door songs als het geweldige, in groovy weemoed badende 'Flash'. In het uitgesponnen (foreplay) van dit drieluik zweven onze space cadets door een Franse sciencefictionfilmset uit de sixties; in het (halfway)-middenstuk dringen ze met die mooie ijle melodie ver door op het territorium van Boards Of Canada; en in (replay) stoeien ze met flarden psychedelische house, tot de track - en daarmee ook de plaat - uiteindelijk langzaam versplintert in elektronische rafels en slierten.

Radio 1-programma 'Cucamonga' riep de De Portables onlangs uit tot 'één van de best bewaarde geheimen van de Belgische rock'. Ze hadden overschot van gelijk: wie onder de douche geregeld een eindje meefluit met vroege Pink Floyd of Duitse krautrock, folktronica van Four Tet, post-rock van Tristeza of Tortoise, of zelfs The Notwist, kan 'Girls Beware!' niet links laten liggen.

Voor de slechte verstaanders: De Portables zijn bijzonder hot. Hou de komende maanden uw vriendin in de gaten.