Review: De Verlossing

Eigenlijk zat het al fout met de raison d'être van 'De Verlossing'. Blijkbaar werd deze film niet geboren uit één of andere ridderlijke drang - zoals het idealiter hoort te zijn - maar uit hekelzucht. In 1999 werd het gelijknamige tone...

Eigenlijk zat het al fout met de raison d'être van 'De Verlossing'. Blijkbaar werd deze film niet geboren uit één of andere ridderlijke drang - zoals het idealiter hoort te zijn - maar uit hekelzucht. In 1999 werd het gelijknamige toneelstuk van Hugo Claus opgevoerd door het Nederlandse toneelgezelschap 'Het Toneel Speelt', maar de auteur was niet tevreden en keurde de voorstellingen scherp af. Bij deze laat hij eens zien hoe het dan wél moet, - waarbij hij uit het oog verliest dat toneel en cinema twee totaal verschillende evangelies zijn. Het resultaat is navenant: 'De Verlossing' heeft een té hoog theatergehalte; het is een uiterst gekunstelde, duivels theatrale film van een toneeldichter die een filmset verwart met een souffleurshokje. Nu is Vrouwe Cinema wel een dame die veel kan verdragen - van Dogma-achtige intimiteiten tot Hollywoodiaanse zwijnerijen - maar niet dit soort toneelmatige en geaffecteerde excessen waarbij de acteurs één voor één in een tirade losbarsten terwijl de anderen er als wassen beelden omheen staan en pas invallen wanneer de vorige spreker zich discreet uit het voetlicht heeft teruggetrokken. Op de planken zal zo'n aanpak wel functioneren, maar op het witte doek oogt het volstrekt onnatuurlijk. Dat Claus geen rasfilmer is, wordt pijnlijk zichtbaar wanneer hij heuse cinema probeert te maken: flashbacks filmt hij door een gelige kleurenfilter (lapmiddel der lapmiddelen); als er een droombeeld dient ingeblikt, spuit hij rook op de set; en tot overmaat van ellende voert hij als komische noot een handvol Bekende Mensen (Jef Lambrecht, Adriaan van Dis) en een stel karikaturale Limburgers op, iets wat we wel verwachten in een film van Robbe De Hert, maar niet in een betoog voor euthanasie van Hugo Claus. Oké, de acteurs staan allemaal uiterst voortreffelijk te acteren, maar of Jan Decleir nu met zijn half afgezakte broek door de tuin host of met een levend kieken onder de douche staat; of Gilda De Bal nu haar hoofd in de oven steekt of in de soepkom braakt; of Peter Van Den Begin nu in 'La Bamba' losbarst of zo hard roept dat de boterhammenresten uit zijn neusgaten spatten, - het is allemaal zo stijf en stuntelig geregisseerd, belicht, in beeld gezet en aan elkaar gemonteerd, dat je op geen enkel moment enige compassie voelt. Kortom: 'De Verlossing' is een mislukking die, op enkele loyale Hugonauten na, niemands kouwe kleren zal raken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234