Review: Deafheaven op Pukkelpop 2014 (Club)

Deafheaven is een groep die in 2013 op korte tijd met heel moeilijke muziek heel veel bijklank heeft gekregen. ‘Sunbather’ was hun doorbraakplaat: het is postrock, maar dan een level of twee verder. ‘Son of Postrock’. ‘Bride of Frankenstein’.

Het is vooral zanger George Clarke die er met zijn bloedverkillende zanglijnen een heel ander genre van maakte. Zijn stem roept visioenen op van ‘metal voor gevorderden’. Black metal-stem: AAAAAAAAAAAARGH-er kan een mens het moeilijk uit zijn stembanden persen. Tegelijk krabben gitaar, bas en drums voortdurend op plaatsen waarvan je niet eens wist dat je er jeuk had. Intens, mooi, hard, verontrustend, dreigend, dromerig, inténs, vuistslag in het gezicht. Enfin, het was een fantastische, fascinerende, griezelige, altijd boeiende plaat, u moet maar eens luisteren.

De live-ervaring kon dat tot op zekere hoogte goed bijbenen. Als de groep uit San Francisco live hun klanktapijt uitrolt, ligt de Club meteen vol tot aan het plafond. Deafheaven is ook: een combinatie van uiteenlopende ingrediënten die, als je het aanhoort, zo logisch aanvoelt dat je het gek gaat vinden dat nog zo weinig groepen op hetzelfde idee gekomen zijn. Nee, genoeg groepen hadden hetzelfde idee: maar wat Deafheaven ermee doet, klinkt beter. Op plaat hangt er bovendien een soort donkere, dik afgesneden schel nachtmerrie over gedrapeerd. Live was dat wat minder. Strak was het sowieso, maar soms is strak niet goed genoeg.

Er was om te beginnen Clarke, dus. Sterk: je keel schor schreeuwen, maar daar tegelijk veelgelaagde emoties mee kunnen communiceren. Stoorde evenwel: de zanger leek vandaag verdacht goed op een poseur. Theatrale gebaartjes, net iets té gepijnigde blik in de ogen: het zal allemaal wel, maar het ging afleiden. Naast ons hoorden we iemand de opmerking ‘Deafheaven: de Editors van de postmetal’ maken. De kopstoot die we ‘m daarop gaven, was met minder overtuiging dan we hadden gewild.

Los daarvan: mooi, hard, verontrustend, intens was het nog steeds. Dromerig en oprecht dreigend al veel minder. De vuistslag was er, maar de boksbeugel ontbrak.